V rámci této oblasti se pozornost zaměřuje na podporu vzdělávacích, asistenčních a
informačních služeb a poradenství v oblasti mezinárodního obchodu, marketingovou
připravenost malých a středních podniků s cílem zvýšit jejich konkurenceschopnost na
zahraničních trzích a na zvyšování kvality prezentace České republiky v zahraničí
prostřednictvím realizace společných účastí podniků na zahraničních veletrzích a výstavách,
výjimečně i na nejvýznamnějších mezinárodních veletrzích v tuzemsku.
Zdůvodnění oblasti podpory: Kvalitní informace, přístup k nim a jejich využívání jsou
nezbytnou podmínkou pro úspěšný rozvoj firem a zvyšování jejich konkurenceschopnosti.
Platí to ve stejné míře i pro informace v oblasti mezinárodního obchodu. Pozornost je proto
potřeba zaměřit i na podporu připravenosti podnikatelských subjektů na jejich účast na
mezinárodních trzích a podpořit tím jejich konkurenceschopnost v mezinárodním měřítku.
Cílem oblasti podpory je zvyšovat konkurenceschopnost malých a středních podniků na
zahraničních trzích a snižovat náklady související s jejich vstupem na tyto trhy. Důraz bude
kladen na seskupování podniků za účelem společných marketingových prezentací a jejich
účasti na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí. Podpora bude dále poskytována
na rozvoj podnikatelského prostředí ve vazbě na instituce určené na podporu mezinárodních
aktivit firem. Jedná se zejména o rozvoj informačních, vzdělávacích, poradenských a
prezentačních aktivit, které napomáhají růstu mezinárodní konkurenceschopnosti
podnikatelských subjektů.
Typovým podporovaným projektem v rámci této oblasti podpory bude získávání
marketingových informací, nákup propagačních materiálů a tvorba internetových stránek či
účast na výstavách a veletrzích v zahraničí.
Na tuto oblast podpory se předpokládá vyčlenit 2,39 % alokace OPPI.
Podpora bude poskytována formou dotací.
Příjemci podpory budou podnikatelské subjekty (MSP, v případě společných účastí podniků
na zahraničních veletrzích a výstavách výjimečně i velké podniky, budou-li doplňovat
většinovou účast MSP na dané společné akci), agentura CzechTrade.
Tato oblast podpory má v rámci OPPI vazbu zejména na oblasti zaměřené na podporu vzniku
a rozvoje firem (v Prioritní ose 1 a 2), na oblast podpory rozvoje infrastruktury pro rozvoj
lidských zdrojů (v Prioritní ose 5).
*****
Indikátory Prioritní osy 6 – „Služby pro rozvoj podnikání“
Indikátory Prioritní osy 6 vyjadřují výsledky podpory služeb pro rozvoj podnikání, zejména
v oblasti poradenských, informačních a marketingových služeb (inovační poradenství,
marketingové prezentace v zahraničí účast na specializovaných veletrzích a výstavách
v zahraničí).
Cílové hodnoty uvedených indikátorů této prioritní osy vyjadřují zvýšený zájem
podnikatelské sféry o podporu marketingových a poradenských služeb. Jde vesměs o
krátkodobé projekty, avšak jejich počet v programovacím období 2004 – 2006
několikanásobně překročil stanovené indikátory a lze tedy očekávat i jejich splnění pro tuto
prioritní osu.