Založení společnosti mimo EU. Je to možné?
16.3.2015
V Evropské unii si podnikatelé na možnost podnikat v jiném státě zvykli. Proces zakládání společností napříč Evropskou unií má víceméně podobné podmínky. Jiné je to v případě, že potřebujeme založit obchodní společnost mimo Evropskou unii.
Při zakládání společností ve státech mimo Evropskou unii je nutné zohlednit právní specifika dané země. Některé země podnikání cizinců nepřipouští, jiné ano, ale za splnění specifických podmínek. Často je nutná spolupráce s místními právníky.
Základní informace o podnikání v jednotlivých státech lze dohledat na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu, na stránkách jednotlivých zastupitelských úřadů a také u obchodních komor. Prostřednictvím obchodních komor lze získat kontakty na zahraniční právníky, kteří se založením nové společnosti pomohou.
Při zakládání společností v jiných zemích je možné využít služeb specializovaných firem, které se zakládáním zahraničních společností zabývají. Odpadne tak četné cestování a komunikace se zahraničními právníky a úřady. Zpravidla postačí schůzka s českou právní kanceláří a udělení plných mocí k jednání na zahraničních úřadech. Po zakončení celého procesu zakládání lze zahájit podnikání s novou společností.
Alternativou je koupě již existující společnosti. Proces „zakládání“ se může výrazně urychlit. Kupovaná společnost již existuje. Dojde tak pouze ke změně obchodního jména společnosti, k výměně jejich vlastníků a změně jejího statutárního orgánu.
Při podnikání mimo Evropskou unii je potřeba věnovat zvýšenou pozornost specifikům trhu, právnímu prostředí a politické situaci v zemi. Existuje riziko, že zahraniční obchodní partner nebude seriózní. Vymahatelnost práva pak může být obtížnější, neexistuje zde opora v předpisech Evropské unie. Místní úředníci mohou rozhodovat s určitou averzí vůči cizincům. Proto je vhodné i po založení společnosti udržovat kontakty s právníky, daňovými poradci, obchodními komorami a místními specialisty. Ti lépe znají místní prostředí a mohou přinést nové obchodní příležitosti.
autor: Josef Blažek