Strategie řešení konfliktních situací v podnikání
31.1.2018
Zvládání konfliktů, to je jedna z klíčových komunikačních kompetencí, nejen při podnikání. Pokud se naučíte zvládat konflikty s přehledem a dokážete se odpoutat od emocionální sféry, získáte neocenitelnou výhodu oproti ostatním lidem, kterým se to nedaří. Takovou dovednost získáte díky intenzivní práci na rozvoji vlastní osobnosti, sami to ovšem pravděpodobně nezvládnete. Když se přihlásíte ke studiu MBA v programu manažerské psychologie na Ústavu práva a právní vědy, budou s Vámi pracovat zkušení a vyškolení odborníci. Získáte jistotu v komunikaci s lidmi a naučíte se řešit konflikty s lehkostí.
Co je konfliktní situace?
Konflikt je třeba vnímat pozitivně, jako novou výzvu a jako příležitost vyjasnit spornou otázku a nastavit výhodnější vzájemné postavení do budoucna. Řekněte si: Je tedy dobře, že jsme na překážku narazili právě tady a teď, neboť máme příležitost ji společně překonat a vyvarovat se jí do budoucna. V životě to není vždycky jako u soudu, kde může vyhrát jen jedna strana.
Důležité je přesvědčit o této pozitivní strategii také druhou stranu. Aby nás lidé poslouchali, musíme především sami umět naslouchat druhým. A jak na to? Je potřeba odstranit vnitřní překážky správného naslouchání, které mají lidé často zasunuté hluboko v mysli a zbytečně jim uzavírají možné obzory v mezilidské komunikaci. Základní pravidlo je, že každý má právo na prostor k vyjádření a na stejný časový rozsah projevu. Každý má právo na to, mít svůj názor. Pomůže nám, pokud se dovedeme podívat na situaci také očima druhé strany. V žádném případě neshazujeme druhého člověka ani jeho postoje a hodnoty, které jsou pro něj důležité.
Když Vám protistrana vyloží své stanovisko, přijměte to jako fakt, ale trvejte na předestření vhodné logické argumentace na jeho podporu. Následně dostanete prostor pro vyjádření i Vy a máte tak šanci posunout původně vyhrocený emocionální spor do racionální roviny, kde už existuje šance na rozumné řešení. Chceme-li se posunout dále do budoucnosti a povznést se nad nevyřešitelné věci, není vhodné připomínat staré problémy a hodnotit věc z minulosti, které nikdo z nás už nezmění.
Úskalí řešení konfliktů
Někdy se nám stává, že někam chvátáme a „posloucháme“ tak druhého mnohem rychleji, než on mluví. To znamená, že si dopředu domyslíme, co nám říká, a skáčeme mu neslušně do řeči, abychom za něj dokončili, co chce říci. To je nevhodné, protože dáváme najevo, že nás jeho projev vlastně nezajímá. Je to těžké, ale musíme se naučit poslouchat i názory, se kterými nesouhlasíme, a respektovat jejich existenci, stejně jako lidi, kteří tyto názory zastávají.
Dokud si budeme myslet, že máme pravdu, protože ji umíme podložit logickými argumenty, zatímco ten druhý je absolutní hlupák, tak ten druhý si bude myslet totéž a nikam se nepohneme. Ideální řešení každého konfliktu je kompromis, který je možno prezentovat jako vítězství pro každou ze dvou stran sporu. Nikdo nesmí mít hořký pocit, že prohrál, ale naopak: každý musí vnímat, že nová kompromisní situace je pro něj výhodná.
Jak vidno, toto je poměrně komplikovaný mechanismus řešení. Budete-li se držet alespoň těchto základů, zajisté to bude lepší pro všechny strany. Podrobnější informace pro budoucí podnikové psychology nebo ty, kteří chtějí zvýšit svojí kvalifikaci, získáte na Ústavu práva a právní vědy.
autor: Inzerce