Seznam možností: Spojení dvou firem aneb fúze, akvizice a konsolidace společností
26.11.2017
Důvodů ke spojení dvou či více společností je mnoho. Ovšem každý podnikatel by si tento krok měl předem velmi dobře rozmyslet, protože praxe napovídá, že fúze či akvizice se časem mnohdy ukáže jako nadhodnocená či nerentabilní.
Výhody a nevýhody spojení dvou firem
zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: adamr
Veškeré firmy se snaží najít ideální poměr mezi outsourcingem a insourcingem, tedy nad aktivitami, které budou řešit přes externí dodavatele, a které budou řešit interně. V praxi jsou při špatné poměru problémy především v rámci kulturně – organizačního aspektu. Právě fúze či akvizice firem může v tomto poměru způsobit výraznou disbalanci, a tím i horší výsledky. A to je právě ta hlavní možná nevýhoda sjednocení firem. Následuje seznam výhod spojení dvou a více společností, které souvisí s vyšší konkurenceschopností:
- lepší vyjednávací pozice s dodavateli
- možnost sjednocení marketingového, IT aj. struktur společností
- rozšíření působnosti na trhu (rozložení rizika)
- přístup k novým technologiím a know-how
- možnost likvidace konkurence
Fúze, akvizice a konsolidace
Než si řekneme konkrétní postup, kterým je nutné před spojením dvou a více firem projít, musíme si vymezit důležité pojmy.
Fúze (sloučení) je dohoda mezi společnostmi, kdy se jedna firma sloučí s druhou či vícero. Často je tento pojem zaměňován s konsolidací.
Konsolidace (splynutí) je také dohoda společností, ovšem dané firmy zanikají a vzniká firma nová. Veškerá pasiva i aktiva konsolidovaných (zanikajících) společností se přesouvají pod společnost novou.
Akvizice je pojem, který má de facto více významů. Obecně jde o proces získávání (splynutí i sloučení), přičemž akvizitorem je fyzická či právnická osoba, která usiluje o získání kontroly nad aktivitami dané společnosti.
Akvizice v užším slova smyslu znamená sjednocení společností na základě kupní smlouvy. Se slovem akvizice se můžete setkat i v dalších odvětvích, např. v oboru finančnictví vyjadřuje proces získávání nových klientů.
Příprava na sjednocení dvou a více firem
Akvizice může být výborným krokem, jak zrychlit přirozený růst firmy. Ale jak již bylo zmíněno v nevýhodách, je nutné pečlivě zvážit veškeré okolnosti. Existuje 5 hlavních okruhů, které by měla každá firma před samotnou akvizicí zvážit a prověřit.
- Určení hlavních strategických cílů.
- Porovnání výdajů a potenciálu akvizice.
- Řádná právní a morální prověrka protistrany.
- Zajištění zkušeného právního týmu a týmu pro naplánování budoucí vzájemné funkčnosti.
- Zvážení rozdílů (nejen) v kulturách firem.
autor: Dominik Pospíšil