Proč a jak využívat elektronický podpis
21.10.2020
K vytvoření zaručeného (i kvalifikovaného) elektronického podpisu je možné použít kvalifikovaný certifikát. Podpis, nazývaný také digitální, slouží ke komunikaci s úřady státní správy, lze jej však využít i v soukromé sféře pro podpis dokumentů apod. Rovněž umožňuje elektronickou archivaci dokumentů, elektronické podávání daňového přiznání či podání nabídek na veřejné zakázky v rámci e-tržišť. Využití elektronického podpisu je skutečně široké.
Jak certifikát funguje?
Kvalifikovaný certifikát vydávaný certifikační autoritou je digitálně podepsaný šifrovací klíč metodou asymetrické kryptografie. Tvořen je privátním, tj. soukromým, a veřejným klíčem. První zmíněný klíč je pro tvorbu podpisu nezbytný, každý musí být ale ověřen klíčem veřejným. Skrz veřejný je možné kýmkoliv ověřit pravost podpisu – je tedy veřejně přístupný. Oba klíče jsou v rámci podpisu těsně svázané.
Nejčastěji využívaným certifikátem je kvalifikovaný, kromě něj ovšem existuje také komerční certifikát. Ten ale automaticky neuznávají úřady státní správy. Obecně se využívá zejména při šifrování e-mailů či v rámci bezpečného přihlašování.
Jak využívat elektronický podpis?
Na první pohled se může zdát, že elektronický podpis nemusíte potřebovat. Tento dojem ale bývá mylný, certifikát má tak široké spektrum využití, že ho v běžném pracovním režimu může využít téměř každý. První zmíněný certifikát pro elektronický podpis, kvalifikovaný, je potřebný při elektronické komunikaci a podepisování.
Mezi základní využití patří přiznání k DPH, přehled o příjmech a výdajích OSVČ, podpis faktur, registrace a odhlašování z nemocenského pojištění nebo při podepisování PDF dokumentů v elektronické podobě.
Elektronický podpis je také využíván v rámci CzechPOINTu. Advokáti jej tak budou pro práci s CzechPOINTem potřebovat. Jedná se zejméně o provádění autorizovaných konverzí dokumentů apod.
Nařízení eIDAS
Nařízení Evropské unie s účinností od 20.9.2018 přikazuje úředníkům orgánů veřejné moci používat ke kvalifikovanému elektronickému podpisu tzv. bezpečné QSCD prostředky (zkratka z anglického „Qualified Signature Creation Device“). Podpis tak musí být vytvořen kvalifikovaným prostředkem, kterými jsou buď USB token nebo čipová karta. Dle ČAK se tato změna týká i obsluhy CzechPOINTu. Pro konverze dokumentů, výpis z Rejstříku trestů musí mít advokátní kancelář příslušný certifikovaný prostředek (USB token nebo čipovou kartu) s kvalifikovaným certifikátem. Nařízení eIDAS je v ČR nyní upraveno Zákonem č. 297/2016 Sb., tj. Zákonem o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. QSCD prostředky (USB tokeny, čipové karty) je možné zakoupit např. na webu USBtokeny.cz.
V současné době je rovněž nutné mít elektronický podpis i při podávání nabídky na veřejnou zakázku. Na některých portálech, jako je NEN či Tenderarena, se bez elektronického podpisu dnes neobejdete. Podpis musíte mít tam, kde jej zadavatel dané zakázky vyžaduje.
Jak lze kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis získat?
Certifikát vám mohou v současné době v Česku vystavit tři akreditované certifikační autority: PostSignum České pošty, První certifikační autorita a eIdentity. Pro to, abyste jejich prostřednictvím certifikát získali, ale musíte dojet na konkrétní místo, vyplnit smluvní dokumentaci a nastavit vše v PC.
Cestou, jak ušetřit čas i energii, může být využití služeb některé z mobilních certifikačních autorit, jako je např. elektronickypodpis.cz. Jejich vyškolení zaměstnanci dorazí do vaší kanceláře, certifikát na místě vystaví, celým procesem vás provedou a v počítači vše nastaví. Tento způsob řešení bývá tím nejjednodušším a ušetří vám mnoho času.
Konverze dokumentů pro advokáty
Kvalifikovaný certifikát budete rovněž potřebovat pro autorizovanou konverzi dokumentů. V praxi se jedná o převod dokumentu v papírové podobě do dokumentu v elektronické podobě, ověření shody obsahu těchto dokumentů a připojení ověřovací doložky. Tento převod je samozřejmě možný oběma směry. Ověřovací doložka je dokladem správnosti a legitimnosti konvertovaného dokumentu.
Kdo může autorizovanou konverzi provádět?
- Advokáti
- Česká pošta – CzechPOINT
- Notáři
- Hospodářská komora České republiky
- Krajské úřady
- Matriční úřady
- Některé obecní úřady
- Některé zastupitelské úřady
autor: Inzerce