Případy, kdy mi banka může zrušit účet
25.1.2018
Je to jen pár let zpátky, kdy vyšla novela zákona a banky měly konečně zakázáno zpoplatnit zrušení běžného účtu. Ale donedávna to ještě např. UniCredit Bank, Volksbank nebo ČSOB obcházely tím, že si účtovaly za zrušení každého trvalého příkazu či za další absurdní poplatky. Když si chce zrušit účet klient, může to trvat i dlouhé měsíc. Ale jak je to v případě, kdy zruší účet klientovi samotná banka?
Banka mi zrušila účet, mohu se bránit?
Nemůžete. Veškeré banky působící na území České republiky mají vše velmi „dobře ošetřené.“ Pokud není ve vaší vzájemné smluvní dohodě určeno výslovně jinak, banka vám může zrušit účet v podstatě z jakéhokoliv důvodu. Obvyklým slovním obratem v oznámení o zrušení bankovního účtu je: „ztráta důvěry.“
Jak mi banka může zrušit účet
Dříve bylo běžné, že banky převedly účty klientů na nové účty, které byly samozřejmě pro klienty méně výhodné. Nyní díky větší konkurenci nabízených služeb od tohoto trendu bankovní společnosti ustupují. Banka vám může zrušit účet dvěma způsoby:
- Odstoupení od smlouvy: v tomto případě zaniká váš účet ihned po obdržení písemnosti.
- Zrušení rámcové smlouvy: zde se nabytí platnosti liší, obvykle jde o 2 nebo 3 měsíce od vyrozumění.
Banky mohou zrušit účet klienta i přes jeho nesouhlas. Ve svém jednání se opírají o dané všeobecné obchodní podmínky.
Nejčastější důvody zrušení účtu bankou
- bez udání konkrétního důvodu
- dlouhodobý nepovolený debet (dluh)
- svěření přístupu k účtu nedůvěryhodným subjektům
- dlouhodobá neaktivita
- nevysvětlení neobvyklého peněžního příjmu
- jednali jste (či někdo s vašimi doklady) nelegálně, resp. v rozporu s právními předpisy České republiky
autor: Dominik Pospíšil