Postup při založení s.r.o.
16.7.2012
Už nějakou dobu podnikáte jako OSVČ a uvažujete o založit s.r.o. – společnost s ručením omezeným – a v ní mít i nějaké zaměstnance? Založení s.r.o. je poměrně zdlouhavý proces. Podíváme se, jak na to!
Založení s.r.o. – nejdříve název
Vymyslete název své nové společnosti. Už při založení s.r.o. je dobré přemýšlet o tom, aby se název skutečně týkal předmětu podnikání, tedy toho, co budete vyrábět či prodávat. Dejme tomu, že budete vyrábět bižuterii nebo šperky, pak by se toto slovo mělo vyskytovat i v názvu. Pod těmito slovy vás budou vaši zákazníci na internetu hledat. Dejte pozor na to, aby se nově založená s.r.o. a stejného názvu již nevyskytovala na jiném místě naší republiky. To lze dobře ověřit například v obchodním rejstříku.
Sídlo nově založené s.r.o.
K názvu firmy patří i sídlo. Zvolte si tedy sídlo, pokud to není váš dům či jiná nemovitost, budete potřebovat souhlas majitele nemovitosti. Dnes jsou velmi populární v souvislosti s poskytnutím sídla tzv. virtuální kanceláře. I když bydlíte a podnikáte daleko od hlavního města, své sídlo díky virtuální kanceláři můžete mít na prestižní adrese.
Společenská smlouva a založení s.r.o.
Sepsáním a podpisem společenské smlouvy je založena společnost s ručením omezeným. Společenská smlouva pro
založení s.r.o. musí obsahovat:
- firmu a sídlo společnosti
- určení společníků
- předmět podnikání
- výši základního kapitálu a výši vkladu každého společníka
- jména a bydliště jednatelů společnosti a způsob, jakým jednají jménem společnosti
- jména a bydliště členů dozorčí rady, pokud se zřizuje
- určení správce vkladu
Základní jmění při založení s.r.o.
Obvykle se volí složení vkladů na bankovní účet, který je při založení s.r.o. také zřízen. Banka pak na vyžádání vystaví potvrzení o výši vkladů. Toto potvrzení slouží jako jeden ze zakladatelských dokumentů a dokládá se při podání návrhu na zápis společnosti do obchodního rejstříku. Vklad lze složit v hotovosti i u správce základního jmění, který pak podá prohlášení o složení základního jmění. Založení s.r.o. a tedy jejím vznikem (zápisem do obchodního rejstříku) se stávají vklady jejím majetkem a společnost s nimi může volně disponovat.
Získání živnostenských oprávnění
K návrhu na zápis pokud chcete
založit s.r.o., tak musíte do obchodního rejstříku doložit příslušná oprávnění k podnikání (živnostenské listy, koncese, atp.). Tato oprávnění vydává živnostenský úřad.
Založení s.r.o. a zápis do obchodního rejstříku
Návrh na zápis nově založené s.r.o. do obchodního rejstříku se podává u příslušného rejstříkového soudu. Návrh na zápis podepisují všichni jednatelé, podpisy musí být úředně ověřeny. K tomuto návrhu se přikládá za společnost:
- společenská smlouva nebo zakladatelská listina
- oprávnění k podnikatelské činnosti (živnostenské listy),
- listina osvědčující právní důvod užívání místností, a to výpis z katastru nemovitostí (ne starší 3 měsíců) osvědčující vlastnické právo k prostorám, do nichž společnost umístila své sídlo, a pokud není vlastníkem, souhlas vlastníka/spoluvlastníka těchto prostor nebo správce zmocněného k udělení souhlasu s umístěním sídla a zmocnění tohoto správce.
- doklady o splnění vkladové povinnosti (potvrzení správce vkladů / banky, posudky znalců),
přikládá za každého jednatele:
- výpis z rejstříku trestů (ne starší 3 měsíců)
- čestné prohlášení jednatele o způsobilosti k jednání
Při založení s.r.o. se na zápis do obchodního rejstříku čeká až půl roku (záleží na rejstříkovém soudu). O zapsání nově založené s.r.o. do obchodního rejstříku dostanete od rejstříkového soudu Rozhodnutí o zápisu, které je doporučeně zasláno do sídla zakládané společnosti.
Zápisem do obchodního rejstříku fakticky vzniká s.r.o. a tímto dnem také nastává povinnost vést (podvojné) účetnictví nově založené s.r.o..
Registrace společnosti u finančního úřadu
První z povinností nově vzniklé společnosti je její registrace u místně příslušného finančního úřadu.
Snadné řešení při založení s.r.o.
Pokud chcete ušetřit svůj čas a nervy, využijte služby
založení s.r.o. na klíč. Jen podepíšete plnou moc a potřebné dokumenty. Pokud využijete i možnosti mít virtuální kancelář, vyhnete se mnoha potížím a stresům při jednání s úřady.