Kolik stojí rozjezd podnikání?
19.1.2015
Každé podnikání s sebou nese nějaké výdaje, někdy vyšší, někdy nižší. Výdaje jsou spojené také se startem podnikání. „Zřizovací výdaje“ nejsou pro všechny podnikatele stejné, záleží na mnoha faktorech.
V první řadě musíme obětovat svůj čas a své úsilí, které také mají svou hodnotu. Pokud jsme zaměstnáni a na rozjezd podnikání si bereme volno, uvidíme tuto částku na výplatním lístku. Pokud zaměstnáni nejsme, přicházíme de facto pouze o čas strávený přípravou podnikání.
Pokud se rozhodneme podnikat jako fyzická osoba podle živnostenského zákona, zaplatíme správní poplatek za vydání živnostenského oprávnění ve výši 1.000,- Kč. Pokud se rozhodneme podnikat jako pojišťovací zprostředkovatel, likvidátor pojistných událostí, investiční zprostředkovatel nebo směnárník, zaplatíme správní poplatek za registraci u ČNB ve výši 10.000,- Kč. Pokud při podnikání budeme využívat vlastní provozovnu, připlatíme si za výpis z katastru nemovitostí poplatek ve výši 100,- Kč. V případě, že bychom o našem podnikání zapomněli informovat finanční úřad, zdravotní pojišťovnu a okresní správu sociální zabezpečení, hrozí nám až desetitisícové pokuty.
Vedle správních poplatků potřebujeme nemalé prostředky na vlastní podnikání. Pokud v rámci podnikání pracujeme pouze s našimi znalostmi a vědomostmi, potřebujeme minimálně počítač s kancelářským softwarem. Většinou ale budeme potřebovat i speciální software, ať už grafický nebo účetní, podle oboru našeho podnikání. Když by předmětem našeho podnikání byla výroba, potřebujeme nejrůznější výrobní zařízení. Náklady na vlastní podnikání nelze paušalizovat, u každého podnikatele mohou být jiné.
Když už se rozhodneme podnikat, potřebujeme, aby o nás zákazníci věděli. Webhosting se dá pořídit okolo 1.000,- Kč za rok, zprovoznění a originální design stránek závisí na náročnosti a pracnosti. Je možné využít i freehostingových služeb s přednastavenými šablonami. Nevýhodou freehostingu jsou dlouhé a hůře zapamatovatelné adresy. Reklamní předměty, transparenty či letáky se dají pořídit v rámci tisíců korun, v závislosti na objednaném množství. Pokud bychom se rozhodli pro rozhlasovou či televizní reklamu, mohou se náklady na reklamu vyšplhat do desetitisíců až statisíců korun.
autor: Aleš Chromec