Kdo má uchovávat evidenční list důchodového pojištění?
11.3.2018
K povinnostem zaměstnavatele patří povinnost vést záznamy pro účely důchodového pojištění. Každoročně je také povinen vyhotovit evidenční list důchodového pojištění za každého zaměstnance účastného důchodového pojištění a do konce května ho zaslat České správě sociálního zabezpečení . Údaje uvedené v evidenčním listu zpracuje ČSSZ do tzv. konta důchodového pojištění.
Zaměstnavatel vede evidenční listy pro každou osobu účastnou důchodového pojištění vždy za jednotlivý kalendářní rok, případně jeho část, došlo-li k zahájení výdělečné činnosti zakládající účast na důchodovém pojištění nebo k jejímu ukončení v průběhu kalendářního roku. Pomocí evidenčních listů zaměstnavatelé sdělují ČSSZ údaje o době pojištění, vyměřovacích základech a vyloučených dobách svých zaměstnanců.
Od roku 2006 si ale musí každý pojištěnec, tedy i ten, který je zaměstnán, sám hlídat, zda má v pořádku všechny doklady a započteny všechny doby, po které platí důchodové pojištění. V současné době, kdy má řada firem ekonomické problémy, se vyplatí pečlivě si doklady o zaměstnáních schovávat. K prokázání dob pojištění, chybějících v informativním listu, požaduje ČSSZ jen originální doklady (v papírové podobě), nebo jejich úředně ověřené kopie. Ty může pomoci žadateli o důchod zajistit.
Každý, koho eviduje ČSSZ, má jednou ročně zdarma nárok na zaslání informativního osobního listu důchodového pojištění. Stačí, když o něj písemně, elektronicky s elektronickým podpisem, nebo přes datovou schránku požádá. ČSSZ také automaticky posílá pár let před vstupem do důchodového věku přehled dob pojištění a stav důchodového konta. A to proto, aby v předstihu před vstupem do důchodu zjistila, zda má vše evidováno.
autor: Josef Blažek