Kde hledat kvalitní zaměstnance při rozjezdu podnikání?
28.8.2017
Rozjezd podnikání představuje proces, při kterém si začínající firma upevňuje své postavení na trhu. Potřebuje optimalizovat svůj zisk a splatit počáteční náklady spojené se zahájením podnikání. Pro plynulý rozjezd firma potřebuje zaměstnance, se kterými tyto nelehké úkoly splní.
Zaměstnanec jako specialista na všechno
zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: stockimages
Na začátku podnikatelského záměru si firma nemůže dovolit platit specialisty ze všech oborů. Proto je nutné zvolit takové zaměstnance, kteří zastanou práci ve více oborech. Při rozjezdu podnikání ještě nelze spoléhat na striktní rozdělení práce mezi výrobní pracovníky, administrativní pracovníky a obchodní pracovníky. Je nutné, aby spolu zaměstnanci na různých pozicích komunikovali. Tak nejlépe získají přehled o dění ve firmě a budou schopni se vzájemně zastoupit. Lidé, kteří stojí u rozjezdu podnikání, by měly být důvěryhodní a loajální. K tomu by zároveň měli být motivováni vyhlídkou na lepší pracovní podmínky a lepší mzdové ohodnocení.
Zaměstnávání přátel versus neznámých lidí
Při rozjezdu podnikání se firma teprve ustaluje, hledá správné postupy, vlastní cestu, jak dojít ke stanoveným cílům. Co platí v zaběhnuté firmě, která má ustálené systémy a postupy, platí dvojnásob u společnosti, která se teprve usazuje na trhu. Zaměstnanec, který nepotřebuje ke každému zlepšení, inovaci nebo k učení se nad sebou dohled nadřízeného, ale má v sobě vlastní impulsy k posunu vpřed, bude cenným hráčem týmu rozjíždějící se firmy.
Na začátku podnikání lze využít pomoci rodiny a blízkých přátel. Jedná se o lidi, které velmi dobře známe, víme o jejich silných stránkách a trochou kritičnosti jsme zjistili něco o těch slabých. S jejich pomocí si firma vybuduje své zázemí a získá místo na trhu. Po usazení se na trhu se mohou objevit rozpory mezi majitelem firmy a jeho přáteli – spolupracovníky. Na podnikání může mít každý svůj názor a v případě, že spolu podnikají přátelé snadněji dojde ke konfliktu a někdy i k nevratné ztrátě nejen spolupracovníků, ale i přátel.
Začínající firma může najít loajální spolupracovníky rovněž mezi lidmi, kteří nemají žádné osobní vazby na osobu zakladatele. Takovíto zaměstnanci mohou přinést nový pohled na firmu a její podnikání, neboť nejsou zatíženi pohledem na předchozí zkušenosti jejich zakladatelů. Pro vyhledání nových pracovníků lze využít jak internetovou inzerci, tak personální agenturu, která s jejich výběrem pomůže.
Ať už podnikatel využívá služeb svých přátel nebo nových zaměstnanců, vždy by měl stanovit jasná pravidla. Vyhne se tak řadě nedorozumění, která by mohla způsobit postupný úpadek firmy.
autor: Josef Blažek