Jaké údaje musí obsahovat pracovní smlouva vystavená podnikatelem?
23.12.2019
Podnikatelé při svých činnostech uzavírají mnoho smluv, zejména s obchodními partnery nebo dodavateli. Jak je to ale v případě, kdy podnikatel hledá zaměstnance a chce uzavřít pracovní smlouvu? A jakou konkrétní smlouvu se zaměstnancem uzavřít? Přestože se otázky zdají být jednoduché, existuje mnoho variabilních ukazatelů, které správnou odpověď změní. Pojďme se společně podívat na obvyklá a vyzkoušená řešení.
Podnikatel je jednatelem v s.r.o.
Pokud je podnikatel zároveň i jednatelem ve společnosti s ručením omezeným a pracovněprávní vztah je v souvislosti výkonu práce pro firmu, nikoliv pro podnikatele (OSVČ), smlouvu uzavírá de facto právní osoba se zaměstnancem, nikoliv přímo podnikatel. Konkrétní náležitosti smlouvy jsou uvedeny na konci tohoto článku.
Podnikatel je OSVČ
V případě, že je podnikatel OSVČ a pracovněprávní vztah vzniká pouze za účelem v souvislostech s činnosti živnostníka, dojde ke vzniku pracovní smlouvy mezi dvěma fyzickými osobami. Pokud se na tom zaměstnavatel a potencionální zaměstnanec vzájemně dohodnou, je možné pracovní vztah založit na práci v malém rozsahu, resp. vytvořit smlouvu o DPP nebo DPČ. Tyto pracovní poměry mají svá omezení, kdy DPČ nelze vykonávat (při dosažení optimalizace čisté mzdy) více než 20 hodin týdně a DPP více než 300 hodin ročně (v každém případě).
Dodatečné vytvoření pracovní smlouvy
Pracovněprávní vztah může podnikatel vytvořit i dodatečně, ovšem pokud by v praxi před podepsáním smlouvy dorazila inspekce z inspektorátu práce, hrozí podnikateli pokuta až půl milionu Kč, v případě, že jde o zaměstnání právnické osoby, pokuta může činit až 10 mil. Kč. Přestože tato možnost existuje, doporučujeme sepsání pracovní smlouvy před zahájením činnosti zaměstnance. Jestliže zaměstnanec do práce v předem sjednaný den nenastoupí a zároveň mu v tom nebrání pracovní bariéry a zaměstnavatel se o těchto důvodech nedozví, může od pracovní smlouvy po 7 dnech jednostranně odstoupit.
Co musí pracovní smlouva obsahovat?
Pracovní smlouvu blíže upravuje zákoník práce, § 34. Oproti jiným typům smluvních závazků musí pracovní smlouva obsahovat zejména:
- den nástupu zaměstnance do pracovní činnosti
- místa výkonu práce
- druh práce
Pokud jde například o obchodní zástupce, bývají v praxi neduhy s označením míst výkonu práce. Důležité je v tomto případě udat tzv. místo pravidelného pracoviště, za které je v těchto případech považováno místo, ze kterého nejčastěji začínají pracovní cesty zaměstnance za účelem výkonu pracovní činnosti, může jít tedy o bydliště zaměstnance nebo sídlo společnosti, ať už se v realitě na těchto místo v rámci pracovní činnost zdržuje minimálně.
Každá pracovní smlouva, aby byla platná, musí obsahovat následující údaje. V praxi není zcela nutné veškeré údaje vepsat přímo do smlouvy, ovšem zaměstnavatel musí o těchto skutečnost kontaktovat zaměstnance písemnou formou, a to nejpozději do 1 měsíce od podpisu pracovní smlouvy.
- jednoznačná identifikace smluvních stran
- datum podpisu smluvní strany
- místo podpisu smluvní strany
- výpovědní lhůta
- rozvržení týdenní pracovní doby
- mzda, plat nebo jiný způsob odměňování, větně termínu platby
- kolektivní smlouva
Co musí podnikatel vědět o zaměstnanci?
- jméno, příjmení, rodné příjmení
- adresa trvalého bydliště
- občanství
- místo a datum narození
- rodné číslo
- rodinný stav
- dosažené vzdělání
- číslo účtu (kam bude zaslána mzda)
- zdravotní pojišťovna
autor: Dominik Pospíšil