Jaké podnikání bývá často neúspěšné
13.7.2020
V podnikání je hrana mezi úspěchem a neúspěchem velice často opravdu tenká. Přepadnout na stranu neúspěchu je mnohdy otázkou pár dní.
Nevýhodou podnikání „na vlastní triko“ jako fyzické osoby je fakt, že člověk ručí za všechny své případné podnikatelské neúspěchy celým svým majetkem. Založit s.r.o. coby právnickou osobu se na první pohled může zdát složitější (více informací o tom, jak založit s.r.o). Nicméně výhodou některých forem právnických osob je mimo jiné limitovaná míra ručení za případné neúspěchy v podnikání.
Nejnebezpečnějším obdobím je samotný začátek podnikání, kdy znenáhla můžete vy a váš projekt absolutně vyhořet. Mnoho lidí skončí v práci, protože je nebaví. Co udělá většina z nich? Skočí ihned do prvního online podnikání. Bez důkladné přípravy, bez znalosti toho, co dělají, bez vzdělání a bez naděje na úspěch to zkrátka nepůjde. Každá práce má dobré i špatné části. Ne všechno je dokonalé každý den, nastanou problémy a chyby, ale pokud je tam nějaký účel, pro který máte jisté naplnění a vášeň, je pak podstatně snazší cesta, jak dosáhnout kýženého úspěchu.
Před zahájením podnikání si musíte být jistí, že víte, do čeho jdete. Je nutné se dobře obeznámit jak s prostředím konkrétního odvětví, do nějž vstupujete, tak s obecnými podnikatelskými zásadami. Řada začínajících podniků dělá na začátku jednu chybu za druhou. Často chybí jakákoli výrobní nebo obchodní strategie. Existují sice různé strategie podnikání a nelze jednoznačně říct, která je ta správná a určitě vede k úspěchu, nicméně určitě není dobrou strategií nemít žádnou strategii. Zákazníci se neobjeví jenom pro to, že podnik existuje. O firmě musí být slyšet. Podceňování marketingu na začátku podnikání může být cesta do pekel. Proto je vhodné vytvořit si jasnou marketingovou strategii a dynamicky ji měnit. Webová stránka je v dnešní době základ, ale dobře se dá využít i sociálních médií a dalších marketingových nástrojů
Co dělat, když podnikání nevyjde?
Velkou součástí podnikání je ztráta či neúspěch. Čím dřív si tento fakt uvědomíme, tím méně nás bude brzdit to, že bychom ve svém podnikání mohli udělat chybu. Chyba, selhání či neúspěch mají sice různé příčiny a podoby. V prvním případě se může jednat o selhání v rovině mezilidských vztahů, které se více týká soft skills. V tom druhém jde o profesní selhání, kdy manažer nezvládl uřídit určitý projekt po odborné stránce.
Konec podnikání není nutné brát jenom jako porážku. Může to být naopak rozumné ukončení činnosti. Pokud si zavčas přiznáme, že to takto nejde, pak na sebe můžeme být opravdu hrdí. Spousta lidí totiž právě tento moment přeskočí a pokračují až do doby, kdy skončí s obrovskými problémy v exekuci.
autor: Josef Blažek