Jak začít podnikat krok za krokem
2.2.2015
Se startem podnikání je spojena řada úkonů. Nejedná se jen o to nejdůležitější, co k podnikání potřebujeme, tedy provozovnu, její vybavení a know how. O podnikání je zapotřebí informovat nejrůznější úřady.
První kroky začínajícího podnikatele povedou na živnostenský úřad. Tam prostřednictvím tzv. jednotného registračního formuláře uvede údaje o sobě a o svém podnikání. Ke svému předmětu podnikání si zvolí vhodnou živnost, resp. obor činnosti. Řadu činností lze dnes vykonávat v rámci živnosti volné, nazvané „Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“. V rámci této živnosti je možné vykonávat všechny její obory činnosti. Je ale vhodné uvést ty obory, které bude podnikatel skutečně vykonávat. Vedle volné živnosti existují živnosti řemeslné, vázané a koncesované. K jejich získání je zapotřebí mít požadované vzdělání a praxi v oboru. Pokud podnikatel tyto požadavky nesplňuje, může si zvolit tzv. odpovědného zástupce, který bude uvedený v živnostenském rejstříku. Průkazem podnikání je výpis ze živnostenského rejstříku, kde jsou uvedeny potřebné údaje o podnikateli a jeho podnikání.
Prostřednictvím živnostenského úřadu je možné provést registraci na finančním úřadu, zdravotní pojišťovně i okresní správě sociálního zabezpečení. Živnostenský úřad rozešle potřebné údaje a již není nutné obíhat další úřady. Je ale vhodné si na jednotlivých úřadech ověřit, zda jim tato data skutečně došla. V případě, že by některému z těchto úřadů nedošla potřebná data, jednalo by se ze strany podnikatele o nesplnění oznamovací povinnosti, za což hrozí pokuty. Od živnostenského úřadu získá podnikatel identifikační číslo, finanční úřad mu přidělí daňové identifikační číslo a okresní správa sociálního zabezpečení variabilní symbol pro platby pojistného.
Pokud se podnikatel rozhodne podnikat v potravinářství, měl by splnit svou oznamovací povinnost u Státní zemědělské a potravinářské inspekce a Státní veterinární správy. De facto se jedná pouze o vyplnění a odeslání dalších registračních formulářů. Pro potřeby těchto institucí pak musí evidovat příslušné dokumenty o potravinách, vnitřních směrnicích a vnitřních procesech. Pokud při podnikatelské činnosti vznikají nebezpečné odpady, je zapotřebí evidovat doklady o jejich vzniku a likvidaci pro případ kontroly.
autor: Josef Blažek