Jak si najmout toho správného zaměstnance pro váš začínající business? Díl 2.
26.8.2013
V prvním díle článku (najdete zde), jsme se zaměřili na zaměstnance z hlediska jejich dovedností a zkušeností. V tom dnešním článku se zaměříme na další tři důležitá kritéria na potencionální zaměstnance a to „ pohon pro konkurenceschopnost“, vytrvalost a výkonnost.
Najměte si pohon pro konkurenceschopnost
Řekněme si to na rovinu – všechny začínající podniky musí agresivně bojovat o zákazníky. Nedává to tedy smysl, aby si začínající podnikatelé najímali zaměstnance, kterým naopak konkurenční prostředí svědčí a dokážou v něm být úspěšní? Kvalitní startup zaměstnanci přijímají výzvy v konkurenčním boji, nedopustí, aby klient odešel ke konkurenci, a jsou vysoce motivovaní k plnění vyšších pracovních cílů. Již během pohovorů s uchazeči o zaměstnání se zajímejte, zda provozují sport nebo jiné osobní a profesní aktivity, zahrnující výkon pod tlakem. Uchazeči, kteří nevyhledávají výzvy a nesnesou stres spojený s rychlým reagováním na měnící se konkurenci, zřejmě nebudou ve vaší nové společnosti šťastní.
Najměte si vytrvalost.
Ovšem ne vždy platí, že by podnikatelé měli klást důraz na přijímání zaměstnanců, co “mají za sebou dlouhou historii vítězství” s bojem proti konkurenci.
Kvalitní zaměstnanci vašeho začínajícího businessu by se měli také umět přizpůsobit stále se měnícím prioritám a nenechat se lehce odradit nečekanými překážkami.
Zeptejte se jich již při pohovoru, jak se vyrovnávali se svým největším kariérním zklamáním. Investujte také čas do rozhovoru s předchozími šéfy ohledně zaměstnancovy schopnosti zvládat frustrující situace v pracovním prostředí. Jednoduše řečeno, všechny začínající podniky potřebují zaměstnance, kteří jsou schopni řešit problémy, ne přenašeče negativní atmosféry neschopné s čímkoliv se vyrovnat.
Otestujte výkonnost.
Mnoho úspěšných podnikatelů je fanoušky dlouhých zkušebních lhůt. To, jak se vám jeví uchazeč na pohovoru, se může v průběhu času ukázat „v jiném světle“, mnohdy se projeví v tom negativním smyslu. Jestliže nový zaměstnanec v průběhu několika prvních měsíců práce není schopen „držet krok“ s dynamikou společnosti nebo prostě neodvádí adekvátní výsledky, neodkládejte projednání své nespokojenosti. Další způsob, jak otestovat potenciálního zaměstnance s nízkým rizikem, je zadat mu projekt, jenž bude moci vypracovat jako nezávislý dodavatel.
Ještě jeden tip na závěr. Zkušení podnikatelé radí, jak rychle a efektivně roztřídit životopisy, ať už online nebo v tištěné formě – mějte po ruce vytištěný seznam pracovních kritérií.
Pokud kandidát nesplňuje „top“ tři kritéria pro zkušenosti a odborné znalosti, vylučte je ze svého výběru a pokračujte dál. Rozhodování o přijímání zaměstnanců může být jednoduché. Vše se odvíjí od toho, zda se budete držet následujícího výroku:
„Pokud je vaše hra fotbal, nenajímejte si (a neplaťte vysoké ceny) za vítězného hráče póla.“
V prvních dvou dílech této série s názvem Jak si najmout toho správného zaměstnance pro váš začínající business? jsme se věnovali počátečním úvahám, kterými by se měl začínající podnikatel věnovat, ještě než si najme svého prvního zaměstnance. Nyní přichází na řadu otázka „Kde hledat?“ S touto otázkou vás provedou další tři články, které zde budou postupně každý týden publikovány.
Sledujte tedy náš web www.jak-zalozit-sro-a-podnikat.cz, nebo FACEBOOK i v příštích týdnech.
Přečtěte si také:
autor: Martina Hlavatá