Jak si najmout toho správného zaměstnance pro váš začínající business? Díl 1.
19.8.2013
Problematika začínajících podnikatelů skýtá nejeden paradox. Ačkoliv si na počátku každý z nich představuje sám sebe v roli šéfa ve svém vlastním podniku, kde uskutečňuje všechna ta velká rozhodnutí, jakmile přijde čas najmout si první zaměstnance, nejeden z nich dělá kompromisy. Místo toho, aby hledali člověka, který by báječně zapadal do jejich businessu, raději zvolí prvního, kdo je „k dostání“ a dále hýří entusiasmem nad jejich začínajícím podnikáním.
Důvod, proč začínající podnikatelé nemohou najít „ty správné lidi“, je prostý. Nevěnovali hledání dostatečnou pozornost.
V dnešním článku vám nabídneme dvě úvahy, které vám pomohou najmout si zaměstnance svých snů.
Najměte si požadovanou dovednost.
Nováčci v podnikání jsou náchylní k najímání zaměstnanců s nedostatečným vzděláním, protože uchazeč tvrdí, že se „rychle učí“. Tento druh nadšení může fungovat u velkých společností s rozsáhlými školícími programy, nikoliv však u startupu s nízkým rozpočtem. Zaměstnanci, kteří dostanou za úkol něco, s čím nikdy předtím neměli zkušenosti, mají tendenci dělat začátečnické chyby, které mohou stát váš podnik drahocenný kapitál a čas. Nejlepší způsob, jak se vyhnout těmto zbytečným problémům, je najmout si člověka, který má opravdu zkušenosti z dané oblasti.
Mějme příklad – vaše společnost potřebuje člověka, který bude vyřizovat vaši účast ve veřejných zakázkách. Nenajímejte si tedy jakéhokoliv „pisálka“, aby dělal tuto důležitou práci. Najměte si zaměstnance, který již připravil několik návrhů na zúčastnění se veřejné zakázky v několika posledních letech. Poté, upřednostněte ty, jejichž návrhy se dostaly do užšího výběrového řízení nebo toto výběrové řízení vyhráli. Raději zaplaťte více lidem, kteří vědí, co dělají, než méně lidem, kteří o tom nemají ani tušení.
Najměte si relevantní zkušenost.
Požadovaná pracovní zkušenost by neměla být definována v letech, vhodnější je brát ohled na konkrétní pracovní úspěchy. Jen to, že například biochemik, ucházející se o pozici ve vaší firmě, má 10 let zkušeností, ještě neznamená, že jeho předešlé pracovní úspěchy budou vyhovovat provozním potřebám vaší firmy. Jiný způsob, jak definovat pracovní zkušenost, může být z hlediska předešlého pracovního prostředí. Pro marketingového manažera, který úspěšně vedl kampaně pro dobře zavedené, velkorozpočtové korporace, může znamenat implementování kampaně pro menší nízkorozpočtovou firmu totéž jako „bořit se v bahně“. Výsledný efekt může být podprůměrný. Při prohlížení životopisů vašich kandidátů dbejte na pracovní historii uchazeče, tedy zda bude schopen výkonu práce také v prostředí menší firmy, kde bude dohled na ostatní zaměstnance a týmová spolupráce hrát hlavní roli.
V dalším článku se budeme zabývat dalšími body, které vám pomohou najmout si toho správného zaměstnance pro váš začínající business.
Sledujte tedy i příští týden náš web www.jak-zalozit-sro-a-podnikat.cz, nebo náš FACEBOOK zde!
Přečtěte si také:
autor: Martina Hlavatá