Jak rozvíjet síť obchodních partnerů
4.11.2013
Získat a udržet si zákazníky je cílem každého podnikatele. V dnešní době nestačí pouze kvalitně odvedená práce či kvalitní výrobek. Pokud zákazníci nevědí, že dané výrobky a služby nabízíte, koupí je jinde. Proto je třeba dbát na reklamu. Vlastní internetové stránky by měly být samozřejmostí. Pokud na své stránky umístíte internetový obchod, je vhodné jej propojit se stránkami zbozi.cz nebo srovnanicen.cz. Potenciální kupující tak mohou vaše výrobky porovnat s nabídkou konkurence. Stejně tak můžete své stránky propojit s vaším firemním profilem na facebooku. Vaši zákazníci tak můžou spokojenost s vámi sdílet i se svými přáteli.
Zřejmě nejlepší reklamou je osobní doporučení. Ať již nabízíte služby finančního poradenství či řemeslné práce, měli byste vědět, zda je s vámi zákazník spokojený a jestli je ochoten vás doporučit svým známým. Přátelský rozhovor na téma poskytovaných služeb často splní lepší službu, než když budete požadovat telefonní čísla na deset známých. Lépe uděláte, když svému klientovi dáte vizitku. Čas od času každý potřebuje kominíka či pojišťovacího agenta. Také podnikatel by měl správně nakládat se získanými kontakty a čas od času se připomenout: poslat e-mail, ověřit, zda není potřeba doplnit zboží a při té příležitosti seznámit klienty s novou nabídkou. Toto „připomínání se“ by mělo mít přátelský a proklientský charakter. Klient by neměl mít pocit, že mu chcete za každou cenu něco vnutit. O takového klienta byste snadno přišli. Zároveň hrozí šíření negativních referencí z jeho strany. A negativní reference se šíří mnohem rychleji, než ty pozitivní. Pokud získáváte klienty prostřednictvím internetového obchodu nebo pokud se svými klienty uzavíráte písemné smlouvy, je třeba postupovat v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Získané osobní údaje by se neměly dostat třetím osobám.
Podnikatel by měl mít na paměti, že náklady na reklamu jsou mnohem vyšší, než náklady na udržení stávajícího zákazníka. Namísto agresivních reklamních kampaní je lepší věnovat se skutečné péči o zákazníka. Tedy dodržovat slíbené dodací lhůty a případné reklamace ihned řešit. Zřejmě neoslníte klienta, kterému dodáte svatební kytici týden po svatbě. Pokud už víte, že termín dodání nestihnete, je lepší se klientovi včas omluvit a nabídnout mu případnou kompenzaci. Zkrátka řídit se heslem náš zákazník, náš pán.
autor: Josef Blažek