Jak řešit přeplatek a nedoplatek na dani u zaměstnance a OSVČ?
4.3.2019
Daňový přeplatek nebo daňový nedoplatek znamená, že jste za daňové období (obvykle jeden rok) odvedli státu na zálohách na dani více nebo méně než jste správně měli. U zaměstnanců jde o méně obvyklou věc, u firem a podnikatelů jde o běžnou záležitost.
Přeplatek na dani u podnikatele
Pokud podnikáte a podáváte řádně daňové přiznání, jistě víte, že o přeplatek na dani si můžete zažádat do dvou měsíců od podání daňového přiznání. Žádanku o vrácení přeplatku naleznete přímo v oficiálním dokumentu přiznání na portálu finanční správy, přičemž jde o poslední oddíl před přílohami. Žádost o vrácení přeplatku se nachází nejen v interaktivním formuláři, ale i v tištěné formě dostupné zdarma na příslušném úřadě. V praxi je možné zažádat o navrácení přeplatku v nominální hodnotě 100 Kč a vyšší.
Přeplatek na dani u zaměstnance
Pokud jste zaměstnanec, který je povinen podávat daňové přiznání sám, vztahuje se na vás odstavec výše. Máte tedy právo požádat o vrácení přeplatku shodnou cestou jako OSVČ.
Jestliže jste zaměstnanec, který daňové přiznání na finančním úřadě nepodává, vlastně se nemusíte o nic starat, vše za vás vyřeší zaměstnavatel. Přeplatek na dani by vám měl dorazit nejpozději s březnovou výplatou.
Nedoplatek na dani u podnikatele
Pokud vám po vystavení přehledu vyjde, že musíte doplatit daň, existuje několik možností. Nejoblíbenější a zároveň nejsnazší cestou je zaplacení ihned při podání formuláře na pokladně anebo online při podání elektronického formuláře přes datovou schránku. Při platbě přes internetové bankovnictví je vždy vhodné důkladně zkontrolovat jednu věc, kód ČNB: 0710. Uhradit nedoplatek na dani lze samozřejmě i složenkou či jinou službou zprostředkovávající bezhotovostní platby.
Nedoplatek na dani u zaměstnance
Díky tomu, že roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění, na jehož základě zaměstnavatel provádí daňové povinnosti za zaměstnance, se na poplatníka s příjmy ze závislé činnosti, vztahuje pouze pozitivní dopad přehledu a případné nedoplatky, resp. dle MFČR: Zúčtování se provádí pouze ve prospěch poplatníka, případný nedoplatek vzniklý ze zúčtování se nevybírá. To ale neplatí u zaměstnanců, kteří si podávají daňové přiznání sami, resp. je za ně podává daňový poradce, nikoliv zaměstnavatel.
Jak uhradit nedoplatek na dani v internetovém bankovnictví
Částku, která vám vyšla v přehledu pro daňové přiznání, můžete státu jednoduše zaplatit přes internetové bankovnictví. Aby byla platba správně přiřazena, je nutné zadat následující údaje.
- předčíslí účtu (721)
- bankovní číslo příslušného finančního úřadu
- kód ČNB (0710)
- variabilní symbol, VS (rodné číslo, IČO nebo kmenová část DIČ)
- konstantní symbol, KS (1148 nebo 1149 v případě platby složenkou)
Poslední termín pro uhrazení nedoplatku na dani
Poslední termín je zpravidla vždy v prvních dnech dubna. Finanční úřad bývá navíc shovívavý pro opozdilce do 4-5 dnů od oficiálního deadline. V případě, že vám formulář zpracovává daňový poradce, možnost uhrazení nedoplatku se vám prodlužuje do prvních dnů v červenci, resp. do konce června.
Jak vznikne zaměstnanci přeplatek na dani?
Přestože existují i mnohé exotické případy a úřední pochybení, níže vám uvádíme nejčastější případy, kdy běžně dochází k přeplatku na dani zaměstnance.
- Pracovali jste pouze část roku – důvodem je sleva na poplatníka (2070 Kč měsíčně), na kterou mají nárok všichni zaměstnanci a to bez ohledu na to, zda konkrétní měsíc pracovali či nikoliv.
- Sleva na manželku, manžela – je uplatňována až po skončení zdaňovacího období. Tato daňová sleva činí bezmála 25 tis. Kč, u ZTP/P je sleva dvojnásobná (49680 Kč).
- Školkovné – stejně jako sleva na manželku je toto zvýhodnění uplatňováno jedenkrát za rok, jeho maximální výše zhruba 10 tis. Kč.
autor: Dominik Pospíšil