Jak analyzovat podnikatelský plán
10.2.2014
Během své kariéry muselo již mnoho podnikatelů analyzovat podnikatelský plán. Způsobů analýz a hodnocení podnikatelských plánů je mnoho. Nejtypičtější je analýza SWOT, neboli analýza silných, slabých stránek, hrozeb a příležitostí. Při analýze je však dobré si podívat i na samotný obsah, kategorie plánu a jejich správnost.
4 stavební kameny podnikatelského plánu
Titulní list + obsah
Na titulním listu by kromě titulku mělo být prohlášení, které deklaruje následující informace za důvěrné a zakazuje jejich šíření. Hned po titulní straně by měl být přehledný obsah celého podnikatelského plánu.
Shrnutí
Zde by měl být základní popis podnikatelského plánu, například informace co budeme prodávat, od koho nakupovat, popis trhu nebo konkurenční výhody.
Popis podnikatelské příležitosti
Tato kapitola by měl obsah detailní popis produktu nebo služby, popis konkurenční výhody a také výhody pro koncového zákazníka.
Cíle firmy
Zde by se měli vypsat všechny cíle a rozdělit je na kategorie. Kategorie mohou být různé, například cíle termínované, specifické, měřitelné, reálné a další…
Další kapitoly mohou být například potencionální trhy, klíčové osobnosti, pracovníci firmy, analýza konkurence nebo marketingový plán. Záleží na konkrétním podnikatelském plánu. Základem je však maximální srozumitelnost a přehlednost.
Analýza SWOT
Tato analýza dělí podnikatelský plán na 4 základní části. Je používaná především k marketingovým potřebám. Základní čtyři části jsou tyto:
- Silné stránky, které popisuje přednosti firmy, konkurenční výhody, klíčové osobnosti a podobně.
- Slabé stránky, které upozorňují na problémy společnosti, které nelze interně odstranit.
- Příležitosti. Ty popisují možnost expanze a růstů firmy a také potencionální trhy.
- Hrozby. Jedná se o potencionální externí hrozby, jako jsou kulturní zvyklosti, potencionální konkurenti a nejrůznější společenské faktory.
Tip pro Vás:
Společnost Profi-kancelář s.r.o., která funguje již od roku 2006 a má již stovky spokojených zákazníků vám jako začínajícímu podnikateli pomůže s rozjezdem vašeho podnikání a základní agendou. Více například o virtuální kanceláři, vedení účetnictví nebo o založení s.r.o. zde.
autor: Aleš Chromec