Co pro podnikatele znamená zavedení Elektronické evidence tržeb (EET) ?
21.12.2015
Nejdříve je třeba si stručně objasnit, co vlastně Elektronická evidence tržeb (dále jen EET) je. V roce 2016 bude pravděpodobně v České republice postupně spuštěn systém elektronické evidence hotovostních tržeb za prodej zboží a služeb. EET je moderní systém rychlé komunikace mezi podnikateli a Finanční správou ČR.
Každá hotovostní tržba podnikatele bude v okamžiku zaplacení zaevidována prostřednictvím internetu v centrálním datovém uložišti Finanční správy, a jako potvrzení bude zaslán zpět unikátní kód, který podnikatel uvede na účtenku. Evidovat se budou platby v hotovosti včetně prostředků de facto představujících peníze (žetony, kupony), platby kartou či jiným elektronickým prostředkem a platby stravenkami nebo šeky. Platby převodem z účtu na účet nebo formou inkasa evidenci podléhat nebudou. Existovat budou i řešení pro případ dočasného výpadku internetového spojení či pro vybrané obory zjednodušená evidence v off-line režimu.
zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: iosphere
Zavedením elektronické evidence tržeb bude případné podvodné jednání podnikatele pro Finanční správu i zákazníka snadno rozpoznatelné. Systém EET umožní efektivněji zacílit kontroly tam, kde se projeví nesrovnalosti, a nezdržovat poctivé podnikatele zbytečnými kontrolami.
Co to znamená pro podnikatele ?
V prvé řadě je nutná registraci, či autentizace, která slouží k přístup na server Finanční správy. Poplatník je povinen před přijetím první evidované tržby podat žádost o autentizační údaje. Ty získá buď osobně na Finanční správě nebo přes webový portál. Autentizace by měla být provedena v předstihu, a to zhruba patnáctým dnem po vyhlášení zákona.
Náklady a investice bychom mohli rozdělit do dvou částí:
- Jedná se tedy v první fázi a to, počáteční investici do zařízení potřebného pro vykonávání EET. V prvé řadě se jedná o datové připojení (internet nebo mobilní internetové připojení), které umožní se ve chvíli přijetí platby spojit s Finanční správou, jenž vygeneruje a zašle fiskální identifikační kód, který bude vytištěn na účtence.
- Dále je nutné zařízení (přístroj – tablet, smartphone, počítač, notebook, atd.,) včetně softwaru nebo aplikace, které umožní platbu (tržbu) zaevidovat, spojit se s Finanční správou, přijmout kód a údaje odeslat, jakožto také kód vytisknout (potřeba tiskárny) a dát kupujícímu.
Odhady na jednorázovou investici do těch zařízení se zatím pohybují kolem 20-30 tisíc. V závislosti na typu zařízení, tiskárny, internetu a dalších věcí.
Druhá část investice jsou investice pravidelné, převážně tedy měsíční a roční. Jedná se zde především o pravidelné aktualizace příslušného softwaru, nákup tonerů, papírů, údržba, a podobně.
Zde se spekuluje o částkách kolem 5-10 tisíc ročně.
K těmto nákladům lze přičíst také možné náklady na školení zaměstnanců, což by se zase mohlo finančně dotknout větších podniků v porovnání s tím, že jednorázové investice a pravidelné údržby by dle předpokladů pocítily spíše malé a střední podniky.
Další náklady lze očekávat na úhradu účetním kancelářím – problematika DPH se značně zkomplikuje, bude častější dotazování ze strany správců daně, a to i v případě, kdy chyba není na straně podnikatele, ale na straně jeho dodavatele. Účetní kanceláře stráví víc času při zpracování dokladů, při jejich dohledávání, odpovídáním na výzvy finančního úřadu.
autor: Martin Lukáč