Co vše lze vyřídit na úřadech online
24.9.2020
S využitím datových schránek či kvalifikovaných certifikátů lze mnohem snadněji komunikovat
s úřady. S online komunikací lze ušetřit osobní návštěvu úřadu. Odpadají i platby za
poštovné.
Finanční úřad a jeho aplikace EPO a daňová informační schránka
Finančnímu úřadu lze odeslat podání prostřednictvím aplikace EPO. V ní jsou k dispozici
příslušné formuláře. Před odesláním jsou jednotlivé formuláře zkontrolovány a podávající je
upozorněn na chyby. Po jejich odstranění lze podání odeslat. Elektronického podání lze
odeslat s využitím uznávaného elektronického podpisu, nebo případně pomocí ověřené
identity podatele způsobem, kterým se lze hlásit do datové schránky. Pokud ale poplatník
využije možnost odeslání bez podpisu, musí si po jejím odeslání stáhnout a vytisknout tzv. E-
tiskopis podání, a ten poté do 5 kalendářních dnů odnést na příslušný místní finanční úřad.
V aplikaci daňová informační schránka poplatní vidí písemnosti, které u něj finanční úřad
eviduje. Dále zde má přehled o svých daňových povinnostech, přeplatcích a nedoplatcích.
Česká správa sociálního zabezpečení a ePortál
Formou internetové samoobsluhy ČSSZ zjednodušuje a zrychluje komunikaci a na straně
klientů snižuje administrativní a časovou náročnost. Zaměstnavatelům a osobám samostatně
výdělečně činným umožňuje ePortál ČSSZ nahlížet na údaje evidované v databázích ČSSZ a
využívat interaktivní tiskopisy. ePortál umožňuje elektronické podání tiskopisů přímo na
ČSSZ. Tiskopisy lze vyplnit a vytisknout či přímo odeslat. K tomu je nutné mít zřízenou
datovou schránku, uznávaný elektronický podpis nebo přístup prostřednictvím portálu
eIdentita. Obdobné služby nabízí i portály zdravotních pojišťoven.
Formuláře Úřadu práce
Žádosti a jiné podklady ve věci evidence, zprostředkování zaměstnání, pro hodnocení nároku
na podporu v nezaměstnanosti nebo nároku na nepojistné sociální dávky je možné podávat
také prostřednictvím datové schránky nebo s využitím kvalifikovaného certifikátu. Pokud je
pak nutné cokoli doplnit nebo upravit, zaměstnanci úřadu práce uchazeče o zaměstnání,
žadatele nebo příjemce nepojistných sociálních dávek sami zkontaktují prostřednictvím
písemné výzvy, telefonicky či e-mailem.