Co je franšíza?
29.4.2019
Franšízing představuje způsob, jak otevřít vlastní podnik pod zavedenou značkou. I přes smluvní závazky poskytuje podnikateli určitou nezávislost a otevírá cestu k zajímavým ziskům. Franšízant investuje do otevření a provozu franšízové pobočky, a často také do vybavení pobočky zbožím. Jedná se o právně, finančně a organizačně nezávislého podnikatele. Franšízor je vlastníkem know-how, ochranné známky a franšízového paketu daného systému.
Podstatou franšízingu je opakování jednoho ověřeného podnikatelského vzoru. Franšízor samostatnému podnikateli, franšízantovi, poskytuje návod jak podnikat, což v sobě skýtá velkou konkurenční výhodu oproti ostatním podnikatelům v oboru. Čím více je v dané zemi, franšízových poboček, tím více se upevňuje na trhu pozice značky. Pro podnikatele, který si koupí franšízu v daném regionu, to tedy znamená, že pro něj bude rozjezd podnikání hladší, bude mnohem méně bojovat s konkurencí a to proto, že zákazníci v jeho regionu již značku znají.
Jak začít?
Prvním krokem, který je nutné pro získání franšízy udělat, je zahájit jednání s majitelem franšízy. Budoucí franšízant zpravidla podepisuje prohlášení o mlčenlivosti, ve kterém se zaváže, že nebude sdělovat informace o podnikatelském modelu franšízora. Pokud se podnikatel s majitelem franšízy domluví, dochází k podpisu franšízingové smlouvy, ve které se upřesňují mimo jiné finanční podmínky, za kterých bude franšízant obchodní koncept franšízora provozovat. Franšízingová smlouva např. definuje všechny poplatky. Franšízant musí počítat s tím, že většinou zaplatí licenční poplatek a jeho povinností bude odvádět franšízorovi průběžný poplatek po celou dobu svého podnikání. V průměru bývá poplatek mezi třemi a pěti procenty z obratu.
Pro koho je toto podnikání vhodné?
Franšízing je vhodný především pro jednotlivce a malé či střední podniky. Lákavý je i pestrý výběr mezi jednotlivými typy franšíz. Nejčastěji se uplatňují ve službách, obchodě a gastronomii. Společnosti, které podnikají na bázi franšízingu, obvykle patří mezi malé a střední podniky. Podnikatel se díky osvědčené marketingové strategii vyhne velkému množství počátečních překážek a omylů. Výhodou je i možnost výměny zkušeností mezi jednotlivými franšízanty.
autor: Josef Blažek