Proč teď Češi málo utrácejí?
20.1.2014
Řada podnikatelů se potýká s otázkou, proč Češi stále utrácí méně, než dříve. Menší nákupy se zákonitě promítají do tržeb obchodníků, tržby do nákupu surovin a to všechno i do výše odváděných daní. Abychom zákazníky lépe motivovali k nákupu našeho zboží, je potřeba znát faktory ovlivňující jejich chování.
Zřejmě nejčastěji zmiňovaným faktorem je nedostatek finančních prostředků. Přestože je průměrná mzda 24.953,- Kč, spousta lidí jí nikdy nedosáhne. Značnou část příjmů pohltí náklady na bydlení, energie, běžné potraviny a poslední dobou i různé finanční produkty. Na další utrácení tak příliš nezbývá. S tím je potřeba počítat a zákazníkům nabídnout rozumnou cenu a rozumnou formu financování.
Dalším faktorem je přehlcení informacemi. Spotřebitelé jsou denně zahlcováni informacemi o nejlevnějším zboží, akčních nabídkách, garantovaných cenách, tradičních recepturách a lepších kvalitách. Na jakoukoliv nabídku reagují s rezervou. Nejlepší a nejlevnější zboží získají přeci všude. O tom, zda je kvalita skutečně nejlepší, získají informace z internetu a médií. Pokud se rozhodnete nabízet kvalitní zboží či služby, měli by být skutečně kvalitní. Zároveň by měl mít spotřebitel možnost, aby si tuto kvalitu ověřil z více zdrojů.
V současné době téměř ve všech oborech převyšuje nabídka poptávku. V každém městě existují desítky prodejen s nejrůznějším zbožím. Zákazníci navštěvující nákupní střediska u některých zboží nehledí na ceny. Při nákupu potravin tak přibalí domácí potřeby, železářské a instalatérské zboží za mnohem vyšší ceny, než v zastrčené specializované prodejně. Je tedy třeba dbát na reklamu a určitou osvětu. Spotřebitel by měl vědět, že ve specializované prodejně má na výběr širší sortiment za příznivější ceny.
Velkou roli hraje i dopravní dostupnost a možnost parkování. Pokud budete mít prodejnu elektro na náměstí, zákazníkům budou chybět parkovací místa. Proto by měli být informováni, že nabízíte také dovoz a instalaci větších spotřebičů. Jinak si většina zákazníků bude kupovat pouze tužkové baterky a varné konvice.
Zkrátka zákazník by měl vědět, že kromě samotného zboží od vás dostane něco navíc, něco, co v rádoby nejlevnějších a nejkvalitnějších prodejnách nedostane.
autor: Josef Blažek