Kdy a jak hledat investora
21.10.2013
Máte skvělý podnikatelský záměr, ale schází vám finance na jeho realizaci? Potom můžete využít finance externího investora. Pokud se rozhodnete rozšířit dílnu a nakoupit pár strojů, vystačíte s bankovním úvěrem. V případě, že se bude jednat o rozsáhlou investici, je lepší poohlédnout se po jiném zdroji financování. Možností je celá řada, od tichého společenství přes private equity a venture capital po podnikatelské inkubátory.
Tiché společenství upravuje § 673 a následující obchodního zákoníku. Tichý společník investuje určitou sumu do vašeho podnikání, za níž mu náleží sjednané podíly na zisku. Na rozhodování podnikatele se zpravidla nepodílí, ani za firmu nijak nevystupuje. Private equity představuje středně až dlouhodobé financování, kdy investor získává podíl na základním kapitálu vašeho podniku. Obdobně venture capital pomáhá začínajícím podnikatelům. Kromě vložení financí do podnikání nabízí odbornou pomoc při založení podniku a při rozjezdu podnikání. Podnikatelské inkubátory přináší začínajícím podnikatelům zvýhodněné podmínky pro nastartování podnikání. Často působí při vysokých školách a bývají dotovány z programů na podporu malého a středního podnikání.
Ať už bude mít investice do vašeho podnikání podobu tichého společenství nebo private equity, musíte investora nejdříve najít. Abyste měli jistotu, že vás možný budoucí investor vůbec vyslechne, je dobré zjistit si, jaké má zájmy, kam chodí a do čeho již investoval. Neformální setkání a osobní doporučení od známého má často větší váhu, než oficiální dopis se žádostí o investici. Podobnými žádostmi může být potenciální investor zahlcen a na podrobné prostudování jednotlivých investičních záměrů nemá dostatek času.
Pokud se rozhodnete pro hledání svého investora bez referencí známých, můžete využít např. Czech Private Equity and Venture Capital Association, která sdružuje podnikatele hledající vhodný investiční záměr. Členové této asociace se zabývají startovním a prorůstovým investováním do expandujících odvětví.
Na vlastní jednání s potenciálním investorem je potřeba mít kvalitně zpracovaný podnikatelský plán a vědět, o čem mluvíte. Záměrem investora je na investici vydělat. Proto potřebuje vědět, co do podnikání investujete vy osobně. Musí mít jistotu, že i vy svému projektu věříte, že se mu naplno věnujete. Těžko najdete investora pro projekt, na kterém budete pracovat pouze o víkendech s tvrzením, že se to jednou otočí a oba vyděláte. Investor potřebuje vidět reálná čísla, nadhodnoceným očekávaným tržbám těžko uvěří. Své předpoklady musíte dostatečně obhájit, investorovi představíte možné budoucí zákazníky, kvůli kterým investici potřebujete. Vlastní prezentování by nemělo být příliš zdlouhavé. I investor má své časové limity a sáhodlouhé líčení vašich vizí by mohlo být na úkor získání investice.
autor: Josef Blažek