Provoz malé firmy
30.9.2013
Vedení malé nebo střední firmy nikdy není tak idylické jak si ho představují mnozí lidé. Za malou až střední firmu se považují společnosti s počtem zaměstnanců nižším než 250. Alespoň v Evropské Unii, v Americe je tato hranice nastavená na dvojnásobek. Nízké obraty, závislost na každém zákazníkovi a omezené prostředky na reklamu nebo případné inovace patří asi mezi nejčastější problémy tohoto druhu firem. Pokud jsou důležité pozice obsazeny špatně zvolenými lidmi, může to být pro firmu kritický zásah. Proto je dobré věnovat personalistice tu největší možnou pozornost.
Nevýhod je sice hodně, ale šikovní lidé si uvědomují i velký počet výhod a hlavně jich také umí aktivně využít. Mezi hlavní výhody patří pružnost a rychlé reagování na změny trhu. Mnoho menších firem je také odolných proti výkyvům ekonomiky a také proti hospodářské recesi. Navíc malé až střední firmy jsou schopny provádět velké změny a rozhodnutí velmi rychle. Pokud ztratí firma takovéto výhody, podstatně se sníží její šance na přežití. Výhodou může být mnohdy i pracovní prostředí a semknutý, přátelský kolektiv což zvyšuje produktivitu. Na druhou stranu případné spory jsou vždy problémem.
Pozor je také dávat na nerozvážné kroky v oblasti financí. Hodně firem šetří pomocí outsourcingu. Ideální je udělat důkladný propočet zda se outsourcing vůbec vyplatí a poté uvažovat už nad jasnými čísly. Nejobvyklejší je outsourcing účetnictví (o tom jsme již psali v článku zde) a IT. Výhodné je také nabízet menší množství produktů, sice se může trochu zredukovat počet zákazníků, ale také odpadne mnoho výdajů za lidské zdroje, marketing a také se může zvýšit kvalita zbytku nabídky, čímž se posílí i celý firemní brand. Vždy lze firmě pomoci tím, že se k aktuálnímu produktu nebo službě přidá něco navíc, mnohdy jen dobrá péče o zákazníka bohužel nestačí. Univerzální tahák samozřejmě neexistuje, nicméně je velmi dobré dodržovat základní postupy, aby mohla firma volně růst.
autor: Aleš Chromec