Kde hledat zaměstnance pro váš začínající business? Díl 4.
9.9.2013
Internet.
Při hledání nových zaměstnanců může být internet skvělým a levným pomocníkem, avšak je nezbytné vědět, kde hledat. Možností je několik, zde opravdu záleží na tom, z jakého sektoru vaše firma je a zda je vaše značka známá, popř. atraktivní pro zaměstnance. Jestliže jste ovšem investovali do vaší webové stránky (máte dobře zvládnuté SEO, tedy váš web se zobrazuje při zadání klíčových slov do online vyhledávačů mezi prvními), určitě neváhejte „vyvěsit“ vaše volné pozice přímo na vašem webu. Nicméně pokud jste opravdu velmi malá začínající, tedy málo známá firma, doporučuje se využívat online pracovních portálů, které vám umožní propagovat volné pozice většinou zdarma (např. prace.cz, jobs.cz; připlácí se ve většině případů až za zdůraznění vaší inzerce).
Zajímavým nástrojem pro vyhledávání nové pracovní síly jsou také sociální sítě. České firmy si čím dál častěji zakládají vlastní firemní Facebook profily, kde prezentují svůj byznys, ale také zde mohou nabízet volné pozice. Tento nástroj vám umožní získávat zaměstnance především mladší generace, navíc si je ihned můžete „proklepnout“, když se podíváte na jejich Facebook profil, kde se prezentují. Co se týče sofistikovanějšího vyhledávání zaměstnanců skrze sociální sítě, existuje také přímo profesní sociální síť – LinkedIN (www.linkedin.com). V zahraničí je již běžně využívaná, ale začíná se dostávat do popředí i v našich krajích; založení profilu je zdarma, platí se až za nadstandardní profil (pro účely menší firmy je základní profil dostačující). Potenciální zaměstnanci zde mají svůj profesní profil, který se velmi blíží klasickému životopisu, ovšem s tím rozdílem, že se zde můžete dočíst referencí od bývalých zaměstnavatelů (kteří mají také profil na LinkedIN), kolegů, učitelů apod. Také si zde mohou „vyvěsit“ své největší pracovní úspěchy, schopnosti (ostatní jim tyto schopnosti hodnotí) nebo fotografie. Jestliže hledáte zaměstnance z určitého odvětví, například z oblasti marketingu, můžete si zde vyhledat skupiny zabývající se přímo hledáním práce v tomto sektoru (např. skupina „Hledám práci v marketingu“), kde zdarma uvedete nabídku práce.
Dalším tipem, jak využít internet při hledání nových zaměstnanců, je oslovit vysoké školy v okolí. Oslovte například studijní oddělení školy a požádejte je o skupinový email jednotlivých ročníků odpovídajícího oboru a zašlete direct mail, který se zobrazí všem potencionálním zaměstnancům.
Je zřejmé, že chcete pro svůj byznys někoho zkušeného, ale každý z nás byl přece jednou absolvent nebo student. Výhoda těchto mladých lidí bez zkušeností (samozřejmě se mezi nimi najdou i zkušení) je, že jsou zvyklí se učit novým věcem, jsou schopni dívat se na věci z jiných úhlů pohledu a mohou být také pracovitější než jejich starší kolegové, protože jsou si vědomi své pozice a „chtějí to někam dotáhnout“. Úskalím ovšem může být, že úsilí, které jste věnovali do jejich tréningu, může odejít spolu s jejich odchodem ke konkurenci, v horším případě si od vás odnesou know-how a založí si vlastní společnost, ale i toto je možné řešit v předstihu smluvně (tzv. konkurenční doložka apod.).
V závěrečném díle naší série s názvem Kde hledat zaměstnance pro váš začínající business? se seznámíme s možností využití úřadu práce, nebo Pracovní agentury a recruitingové firmy.
Sledujte tedy i příští týden náš web www.jak-zalozit-sro-a-podnikat.cz, nebo FACEBOOK, ať vám náš poslední díl naší série neunikne!
Přečtěte si také:
autor: Martina Hlavatá