Jak oslovit cílového zákazníka?
16.11.2023
Znalost toho, kdo bude firemní produkt nebo službu kupovat, je pro vytvoření prosperujícího podniku zásadní. Podniky musí včas konkrétně definovat svou cílovou skupinu.
Co je to cílová skupina?
Cílová skupina je skupina spotřebitelů, která se pravděpodobně bude zajímat o firemní výrobek nebo službu. Mnoho společností vychází při vyhledávání cílové skupiny z takových znaků, jako je pohlaví, věk, povolání, lokalita, socioekonomický status a úroveň vzdělání.
Identifikace firemní zákaznické základny je pro marketingový plán zásadní. Když forma ví, kterým skupinám inzerovat, ušetří peníze, čas a zdroje, které by byly zbytečně vynaloženy na marketing pro spotřebitele, kteří nemají o firemní nabídku zájem.
Proč je důležité určit cílovou skupinu?
Rozšíření povědomí o firmě je zásadní. Každý spotřebitel však chce něco jiného, takže reklama určená určitým skupinám by mohla být ztrátou času. Vynaložení více času a prostředků na region, demografickou skupinu nebo třídu kupujících, u nichž je větší pravděpodobnost, že si koupí firemní výrobek, podniku pomůže efektivně rozdělit marketingový rozpočet.
Klíčové je vědět, koho firemní produkt oslovuje, což umožní provést analýzu trhu ideálního zákazníka. Lze také zkoumat a studovat zákaznické potřeby a zájmy pro zlepšení obsahové strategie. Pochopení cílové skupiny také pomáhá rozvíjet vztahy se zákazníky, budovat jejich loajalitu a zvyšovat jejich angažovanost.
Tipy pro identifikaci a oslovení cílové skupiny
-
Konkrétní plán
Firma by měla mít konkrétní plán, jak identifikovat a oslovit své cílové publikum.
Čím konkrétnější plán je, tím většího efektu lze dosáhnout. Toho lze dosáhnout odpověďmi na otázky jako:
Kde zákazníci získávají informace? Jaké jsou jejich zájmy? Jaké platformy sociálních médií používají? Kde žijí?
Jako vodítko se dá použít služba Facebook Insights na firemní stránce na Facebooku nebo jiné firemní analýzy sociálních médií. Jasně definovaný profil zákazníků a marketingový plán umožní co nejekonomičtěji oslovit cílovou skupinu.
-
Vytvoření měřítka pro vyhodnocování marketingové strategie
Je nutné si stanovit jasná měřítka pro sledování firemní výkonnosti. Když firma ví, odkud přicházejí kvalifikovaní potenciální zákazníci, může lépe nasměrovat své marketingové úsilí.
Firma by měla zjistit jak dobře marketingová strategie přeměňuje potenciální zákazníky na zákazníky, dále jaké jsou firemní výdaje na marketingovou kampaň a jaké příjmy díky ní firma získá.
Je dobré sledovat konverze leadů v celkových výsledcích marketingu a také to, jak konvertují konkrétní strategie. Například direct mail je stále jeden z nejlepších způsobů, jak mohou firmy oslovit nové i stávající zákazníky. Dají se přidat kódy rychlé odezvy, kupony a další mechanismy odezvy, aby firma zjistila účinnost kampaně direct mailu.
-
Pro určení cílové skupiny je nutné ujasnit si firemní sdělení
Podniky často dělají chybu, když posílají nejasná sdělení. Podniky by měly dvěma nebo méně větami sdělit, co prodávají a proč by to někoho mělo zajímat.
Pro vytvoření marketingového plánu, který osloví firemní publikum, je zásadní dát mu důvod, proč se o něj zajímat. Profil cílového zákazníka slouží k identifikaci jeho bolestivých míst a poté k vytvoření stručné a jasné sdělení zaměřené na to, jak firma tyto problémy řeší.
-
Přizvání odborníka
Na firemní marketingový plán by se měl podívat někdo mimo danou společnost, například marketingový nebo obchodní konzultant, aby se ujistil, že firemní strategie rezonuje s cílovou skupinou. Lze zvážit marketingového poradce, který firmě pomůže sestavit strategický plán, nebo si promluvit s odborníkem, který pomůže strategii vymyslet.
-
Zvážení strategických partnerství, která firmě pomohou oslovit cílovou skupinu
Součástí profilu firemního cílového zákazníka by mělo být i to, kde lze firemní publikum najít. Je potřeba zjistit, kde firemní cíloví zákazníci s největší pravděpodobností uvidí firemní marketingové úsilí. Takže je dobré si klást otázky jako jaká média zákazníci konzumují, na jakých platformách sociálních médií se zapojují, jaké aktivity je baví nebo jaká místa navštěvují.
Pokud chce firma identifikovat potenciální partnerství, je dobré zvážit podniky nebo mediální kanály, které již firemní zákazníky přilákaly. Lze oslovit podniky, které nejsou konkurenty, ale již obsluhují stejné publikum a nabídnout jim oboustranně výhodné partnerství, jako je reklama, společné propagační akce nebo slevy.
-
Realistický časový plán pro oslovení cílových zákazníků
Zásadní součástí oslovení cílových zákazníků je mít trpělivost, aby firemní marketing mohl fungovat.
Marketingový plán by měl obsahovat časový plán, který poskytne každé strategii dostatek času na úspěch či neúspěch, než se přejde k dalšímu kroku. To zahrnuje realistický pohled na roční období a na to, jak sezónní změny ovlivňují potřeby a zájmy zákazníků.
-
Vztahy s cílovými zákazníky
Je dobré vytvořit plán, který vybuduje důvěru zákazníků ve firemní podnikání a ukáže, že jim firma rozumí. To vyžaduje čas a také komunitu, včetně strategických partnerství.
Jakmile bude firma znát chování a potřeby svých zákazníků, může vytvořit relevantní sdělení a umístit je tam, kde budou mít největší dopad. Dodržování těchto tipů pak pomůže identifikovat a oslovit cílovou skupinu, zvýšit zapojení a konverze a povede k prosperitě firemního podnikání.
zdroj: Katharine Paljug, Businessnewsdaily.com