Dvě obchodní chyby, kterým by se každý podnikatel měl vyhnout
17.8.2022
Jaké dvě zásadní obchodní chyby dělají podnikatelé v průběhu svého podnikání?
Obchodní chyba č. 1: Příliš “prodejní” marketingová strategie
Všichni podnikatelé chtějí po založení jejich firmy, aby jejich zákazníci nakupovali a aby se jim neustále zvyšovaly zisky z podnikání. Mnoho podnikatelů však dělá tu chybu, že ve svých marketingových taktikách příliš tlačí na pilu. Například pošlou svým odběratelům newsletteru týdně několik e-mailů s výzvou „Nakup právě teď “a příspěvky jejich společnosti na sociálních sítích jsou jen záplavou prodejních akcí. Je velmi důležité této chybě předcházet, protože odrazuje potenciální zákazníky.
Mnohem efektivnější je zaměřit marketingové úsilí nejprve na vzdělávání a až poté na prodej. Lidé nemají rádi, když jim někdo stále něco prodává. Proto je lepší v 80 % případů poskytovat hodnotu a ve 20 % případů informovat o prodeji.
Například prostřednictvím firemního blogu lze vzdělávat spotřebitele o službách, které podnikatelova společnost nabízí. Firemní klienti ocení bezplatné tipy, které jim podnikatel poskytne, a blog také vzbuzuje zájem nových návštěvníků webu o případné využití firemních placených služeb.
Podnikatelé mohou vzdělávat stávající i potenciální zákazníky i tím, že pro návštěvníky firemních webových stránek vytvoří informační podcast a na kanálech sociálních médií své společnosti budou sdílet zajímavé články týkající se jejich oboru.
Podnikatelé také mohou optimalizovat firemní e-mailovou marketingovou strategii vytvořením e-mailové sekvence péče o zákazníky, kdy je zákazníkům zasílán jeden e-mail týdně po dobu tří až šest čtvrtletí. E-mail, který je v rámci ní zasílán poskytuje především informační hodnotu a není příliš propagační. Podle zkušeností podnikatelů je nejúčinnější poslat na každých sedm rozeslaných e-mailů jeden prodejní. Nelze však samozřejmě opomenout ve spodní části každého e-mailu odkazy směřující na produkty a služby firmy.
Obchodní chyba č. 2: Opomenutí zapojení zaměstnanců do firemního chodu
Mnoho lidí dnes odchází ze zaměstnání, protože se jim nelíbí jejich pracovní kultura nebo se cítí být nedoceněni. Firmy se potýkají s problémy s vnitřní politikou v kanceláři, nízkou morálkou zaměstnanců a nakonec i s hromadným odchodem z firmy jen proto, že zaměstnanci nejsou angažování do dění ve firmě.
Vysoká fluktuace zaměstnanců ve firmě je obrovská podnikatelská chyba, protože narušuje jakoukoliv firmu v jakémkoli odvětví. Znamená to vynaložit spoustu času a peněz na hledání nových zaměstnanců a jejich zaškolení.
Pokud chtějí majitelé firem fluktuaci předcházet, je velmi důležité, aby se v první řadě zaměřili na zapojení zaměstnanců.
Zde je několik způsobů, jak toho dosáhnout:
Přizpůsobení silných stránek členů týmu jejich projektům
Jedním ze způsobů, jak ve firmě upřednostnit zapojení zaměstnanců, je sladit pracovní povinnosti svých zaměstnanců s jejich silnými stránkami. To pomáhá zaměstnancům cítit, že jejich práce má pro společnost skutečný význam. Pokud například zaměstnanec rád pracuje s čísly a je schopný organizátor, jsou mu přenechány úkoly, jako je zadávání dat a projektování budoucích prodejů.
Podnikatel by měl přemýšlet o svých vlastních zaměstnancích. Je některý z jeho zaměstnanců velmi aktivní na svých osobních kanálech sociálních médií? Pokud ano, mohl by se starat o sociální sítě firmy. Nebo je některý z členů firemního týmu talentovaný spisovatel? Možná by rád psal týdenní firemní bulletiny a příspěvky na blog. Jde o to zvážit, co každého zaměstnance baví a v čem může skutečně vyniknout.
Když podnikatel svým zaměstnancům ukáže, jak jejich práce přímo ovlivňuje podnikání a firemní komunitu, pomůže jim to zapojit se do jejich práce. Toho lze dosáhnout například tím, že se během týmových schůzek podnikatel podělí o to, jak práce zaměstnance pomohla zajistit více klientů za měsíc. Nebo lze rozeslat celofiremní e-mail s poděkováním konkrétnímu zaměstnanci za jeho vynikající služby zákazníkům, které pomohly zajistit opakované nákupy. Uznání může zvýšit morálku zaměstnanců a motivovat je k dobrému výkonu.
Provádění hodnocení výkonnosti
Hodnocení výkonnosti může být velmi užitečné při zvyšování angažovanosti zaměstnanců ve firmě. Hodnocení výkonnosti dává příležitost diskutovat o úspěších a problémech, což pomáhá zaměstnancům, aby se cítili vyslyšeni, viděni a oceněni.
Měsíční team-building
Zaměstnance lze zapojit do dění firmy pořádáním měsíčních teambuildingových sezení. Tato sezení pomáhají vytvářet mezi zaměstnanci pozitivní zážitky, které podporují jejich vazby a posilují jejich smysl pro komunitu.
Klíčem k úspěšnému teambuildingu je pořádat tato sezení soustavně po dlouhou dobu, nejlépe trvale a průběžně, jednorázová sezení obvykle nefungují. Teambuildingová sezení se dají pořádat v restauraci, na bowlingu, v únikové místnosti nebo na jiném zábavném místě.
Mentoring je klíčem k zapojení zaměstnanců
Dalším spolehlivým způsobem, jak mohou podnikatelé posílit angažovanost svých zaměstnanců, je zajistit, aby jejich firma poskytovala možnosti mentoringu. Pokud jsou zaměstnanci ve svých rolích mentorováni a mají v podniku někoho, na koho se mohou obrátit o radu, budou se cítit podporováni a budou mít chuť ve firmě zůstat a růst.
Mentoring se dá ve firmě podpořit tím, že ve firmě jsou vytvořeny příležitosti pro osobní růst a profesní rozvoj. Podnikatel může například vytvořit interní centrum, kde se mohou zaměstnanci, kteří ve firmě pracují již řadu let, přihlásit jako mentoři nových členů týmu.
Každý podnikatel chce udělat vše pro to, aby pomohl své firmě po jejím založení k úspěchu. I tak je ale snadné spadnout do dvou výše uvedených pastí. Pokud se těmto přehmatům podnikatel vyhne, zvýší tak šance své firmy na úspěch.
Zdroj obrázku: freepik.com, pressfoto