Jak začít úspěšně podnikat?
13.8.2021
K založení firmy nestačí mít jen dobrý nápad. Úspěšní podnikatelé se musí zmapovat trh, realisticky plánovat a vybrat správný kolektiv k dosažení svých cílů. V praxi je vize pouze jednou částí rovnice, stejně důležité je umět se vypořádat s konkrétními problémy a umět se prosadit na trhu v konkurenčním prostředí.
Zde jsou některé ze základů pro úspěšné podnikání:
- Určete správný trh
V ideálním případě byste měli své výrobky nebo služby uvést na mladý a rychle se rozvíjející trh. Ve vyspělejších odvětvích budete potřebovat konkurenční výhodu, abyste se odlišili, například inovaci výrobku nebo služby, skvělý zákaznický servis nebo správnou cenu.
Můžete využít služeb specializované výzkumné společnosti, která vám nejprve pomůže shromáždit co nejvíce informací k vymezení vašeho potenciálního trhu, jako jsou silné a slabé stránky vašich konkurentů a doba vývoje potřebná k uvedení vašeho produktu na trh. Mějte na paměti, že během této doby nebudete realizovat žádný prodej.
- Vyberte do svého týmu ty správné lidi
Lidé ve vašem týmu by měli mít schopnosti, které se vzájemně doplňují. Nejlepší vedoucí pracovníci dbají na to, aby pro každou oblast činnosti najali špičkové odborníky. Neměli byste se bát najmout lidi, kteří mají ve svých oborech větší odborné znalosti než vy. Jako na součást svého týmu byste měli pohlížet i na lidi z externích zdrojů. Z praktického hlediska budete potřebovat techniky, obchodníky a manažery, právníka, účetní firmu a také pomoc v oblasti marketingu nebo vztahů s veřejností.
Skutečným testem je nakonec trh. Chcete-li rychle a efektivně oslovit zákazníky, měli byste hned na začátku uvažovat o najmutí marketingových specialistů. Marketing, ačkoli je často opomíjen, je pro úspěch každého podniku klíčový.
- Přemýšlejte kam chcete směřovat
Berte zřetel na svoje dlouhodobé cíle. Sestavte si seznam všech faktorů, které musíte zvážit v nejbližším a střednědobém horizontu, zejména pokud předpokládáte rychlý růst. Abyste tento růst zvládli, musíte prozkoumat všechny dostupné možnosti, jako je nákup nebo pronájem prostor, nábytku a vybavení. Můžete také uvažovat o outsourcingu různých činností, například lidských zdrojů, místo toho, abyste je řešili interně.
V dalším průběhu budete muset zvážit faktory růstu, jako jsou energie a zdroje, suroviny, mzdy, financování a technologické potřeby. Pokud jste pečlivě vyhodnotili svůj růstový potenciál, můžete klidně myslet ve velkém.
- Připravte si financování
Začínající podniky jsou často financovány z úspor svých zakladatelů (a také z úspor rodin a přátel). V mnoha případech může být nutné hledat kapitál zvenčí, například od soukromých investorů, asistenčních fondů nebo bank. Ujistěte se, že víte, co od vás investoři očekávají.
- Dobře využívejte svůj čas
Většině firem trvá nějakou dobu, než se etablují, což znamená, že budou období, kdy bude podnikání pomalejší. Klíčem k úspěchu je dobře využít tento prostoj například navazováním kontaktů. Lze se přihlásit do soutěží pro mladé podnikatele, účastnit se veletrhů nebo výstav či se zapojit do podnikatelské komunity.
- Vyřešte technické záležitosti
Existuje mnoho pravidel, některá velmi technická, která jsou absolutními požadavky pro další existenci vaší společnosti. Musíte se například rozhodnout, jakou právní formu bude mít vaše firma, navrhnout účetní systém a dodržovat předpisy týkající se pracovních postupů, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a školení.
Nezapomeňte si své nápady patentovat nebo alespoň zajistit, aby byly chráněny autorským právem, registrovanou ochrannou známkou nebo obchodním tajemstvím.
- Vytvořte podnikatelský plán, který bude úspěšný
Ujistěte se, že váš podnikatelský plán zahrnuje všechny výše uvedené skutečnosti. Váš plán musí být stručný, konkrétní a musí přesně popisovat váš podnikatelský projekt. Napište si ho sami, protože je to vaše vize. A počítejte s tím, že než dosáhnete finální podoby plánu, budete jej několikrát přepisovat. Nebojte se požádat o pomoc, pokud ji budete potřebovat. Ukažte ho odborníkům, například účetním a právníkům, nebo jiným zkušeným podnikatelům. Mějte na paměti, že podnikatelský plán je víc než účetní dokument, musí prodat váš nápad potenciální finanční instituci.