Jak podrobný podnikatelský plán má smysl?
16.11.2020
Podnikatelský plán je dokument, který slouží k představení celkové koncepce podnikání, konkrétního podnikatelského záměru, sumarizaci fakt, klíčových faktorů úspěchu a všeho co je třeba udělat pro jeho dosažení.
Cílem podnikatelských plánů je vytvoření opory, která pomůže při realizací podnikatelské činnosti. Podnikatelský plán je návod, který zaznamenává všechny myšlenky a nápady jeho tvůrce. Při jeho sestavování je důležité přemýšlet a zaznamenat si přínosy i potenciální rizika, kterým bude firma čelit. Při sestavování plánu se pracuje s různými variantami popisu průběhu vlastního podnikání. Od optimistické varianty (jaké to bude, když všechno poběží hladce) po pesimistickou (co všechno se může pokazit, kde můžeme narazit, co a kdo nás může ohrozit).
Dlouhodobý plán obsahuje všechny údaje o našem podnikání a cíle, kterých chceme v dlouhodobém horizontu dosáhnout. Vedle toho je krátkodobý plán živý nástroj, s jehož pomocí si naplánujeme dílčí kroky k dosažení dlouhodobých cílů a zaměříme se v něm především na části, které nám v tom pomohou. Těmi jsou například marketingová strategie, organizace řízení, tvorba cen nebo inovace produktu.
Podnikatelský plán nám odpoví na základní otázky
Tyto otázky mají jediný úkol. Naučit nás popsat sebe a svůj záměr. Správná a přesná formulace může hrát větší roli, než si myslíme. Případným investorům pak dokážeme vysvětlit, proč bychom právě my měli dostat jejich důvěru a peníze. Hned v začátku bychom měli uvést, v čem chceme podnikat, jak vypadá naše společnost, jaký výrobek nebo službu prodáváme a v čem je to přínosné pro zákazníky.
Co vlastně chceme prodávat? Co tvoří náš produkt nebo službu a v čem je unikátní? Pokud je to výrobek, máme už prototyp? V čem bude přínosný pro zákazníky, jaká bude jeho přidaná hodnota.
Kdo je nositelem myšlenky? Kdo je naše firma, náš tým? Proč uspějeme zrovna my? Budeme potřebovat další zaměstnance? Kdo stojí ve vedení firmy a kolik zaměstnanců budeme nabírat. Kdo je náš zákazník a proč by měl za náš produkt nebo službu opravdu platit?
Jak vypadá trh, kolik je potenciálních zákazníků? Je cílová skupina dostatečně velká? Má naše cílová skupina dostatek finančních prostředků, aby si náš produkt nebo službu mohla dovolit?
Jaké jsou naše silné a slabé stránky. Je zapotřebí udělat si průzkum trhu, zejména naší konkurence. V čem jsme silní a v čem naopak vidíme naše slabiny? Proč by zákazníci měli nakoupit u nás, a nikoli u konkurence?
Kde? Je nutné ujasnit si, jaké prostory budeme využívat. Potřebujete kamennou pobočku a kanceláře? Nebo si vystačíte jen se sídlem?
Jak na marketing? Podnikatelé někdy marketing podceňují, neopakujte stejnou chybu. Zákazníci si vás sami nenajdou, musíte se zviditelnit a říct, proč by měli nakupovat zrovna u vás.
Kolik to bude stát? Je velmi pravděpodobné, že budete do začátku potřebovat finance, abyste podnikání úspěšně rozjeli. Udělejte si finanční plán, kolik peněz vás budou stát prostory, náklady na výrobu, jaký zisk budete mít z prodeje, kolik peněz potřebujete a koho oslovíte? Banku nebo investora?
Takto si definujeme, co všechno spadá do našeho podnikatelského záměru. Nesmíme zapomenout ani na doprovodné služby a produkty.