Co dělat, když mi zaměstnavatel zrušil dovolenou
27.10.2017
Přestože jako zaměstnanec máte ze zákona na dovolenou právo, zaměstnavatel vám může dovolenou zrušit, a to dokonce i v průběhu samotné dovolené. Zákoník práce totiž říká, že čerpání dovolené určuje zaměstnavatel, nikoliv sám zaměstnanec.
Povinnosti zaměstnavatele
zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: 9comeback
Přestože má zaměstnavatel právo dodatečně zrušit čerpání dovolené i v jejím průběhu, zároveň se musí řídit určitými povinnostmi.
- při tvorbě písemného rozpisu dovolené zaměstnavatel přihlíží k logistice firmy
- zaměstnavatel musí přihlížet i k oprávněným zájmům zaměstnance
- rozpis dovolené nesmí ohrozit provoz podniku
- každý zaměstnanec má nárok na čerpání části dovolené v době letních prázdnin
- zaměstnanci by mělo být umožněno čerpat dovolenou ve stejném roce, kdy nabyl na dovolenou právo
- z pravidla by mělo být umožněno čerpání dovolené vcelku
Jak se bránit zrušení dovolené?
Zaměstnavatel nesmí zaměstnance odvolat z dovolené svévolně, resp. bez závažných důvodů. Aby zrušení dovolené bylo opodstatněné, musí je zapříčinit nenadále provozní okolnosti, které by za nepřítomnosti zaměstnance ohrozili činnost provozu firmy. Odvolání zaměstnance z dovolené by mělo být poslední možností zaměstnavatele, jak předejít ohrožení provozu společnosti.
Zaměstnavatel mi zrušil dovolenou během jejího čerpání
V tomto případě je zaměstnavatel povinen uhradit veškeré náklady, které vám vznikly vlivem zrušení dovolené. Zaměstnanec má tedy nárok zejména na:
- storno poplatky rezervovaných služeb
- pojištění
- náklady na cestovné, a to obousměrně
Základním předpokladem je fakt, že čerpání dovolené bylo zaměstnanci prokazatelně schváleno. Zapsání do plánu dovolených zaměstnancem bohužel nelze považovat za výslovný souhlas zaměstnavatele. Zaměstnanec je povinen k žádosti o proplacení nákladů doložit i potvrzení o provedených platbách.
autor: Dominik Pospíšil