Ex-ante hodnocení OPPI probíhá souběžně s tvorbou OPPI. „Předběžná závěrečná zpráva exante
hodnocení OPPI“, zpracovaná k návrhu Operačního programu Podnikání a Inovace na
léta 2007-2013 z května 2006, konstatovala mj., že:
– návrh operačního programu je zpracován v souladu s legislativními požadavky
Evropské unie a struktura i obsah OPPI plně odpovídají navazujícím metodickým pokynům
Evropské komise a MMR ČR.
– analýza OPPI pokrývá rozhodující oblasti, které vytvářejí širší kontext pro rozvoj
podnikání a inovací. Ve stručné konstatační podobě analýza prezentuje vybrané
charakteristiky současného stavu (rok 2005) s vazbou na dosavadní vývoj (období let 2000 –
2005). Rozhodující pozornost je věnována vývoji sektoru průmyslu a služeb a rozvoji
podnikání. Na vlastní analýzu vhodným způsobem navazuje analýza zkušeností s realizací
předchozích programů prezentována výsledky realizace OPPP,
– výchozí analýza je vhodným způsobem shrnuta do SWOT analýzy. Problémy
identifikované ve SWOT analýze byly nastoleny v přiměřeně jasném a zdůvodněném pořadí a
umožňují tak formulovat adekvátní strategické zaměření programu.
Program je svými navrhovanými oblastmi podpory evidentně v souladu s prioritami
rozvojové politiky EU a ČR, a to zejména se Strategickými obecnými zásadami Společenství,
s Lisabonskou strategií naplněnou v České republice Národním programem reforem a dále
pak s Národním strategickým referenčním rámcem, Strategií hospodářského růstu a se
Strategií regionálního rozvoje ČR.
Z hlediska toho, jaký charakter a řádový rozsah budou mít předpokládané výsledky a
socioekonomické dopady plánovaných intervencí OPPI na tématickou oblast a na
socioekonomickou sféru v ČR, ex-ante hodnotitel dospěl k názoru, že zřejmě dojde
ke generační socioekonomické diferenciaci společnosti nejen na míru zaměstnanosti, osobní
příjmy, ale i s ohledem na životní způsob, kulturní orientaci apod. Lze očekávat, že životní
úroveň stoupne mj. pod vlivem OPPI, účinnost těchto opatření bude však bržděna externími
faktory (růst cen energií, nákladovost na ochranu životního prostředí, solidarita s občany
postproduktivního věku, mezinárodní politické faktory, adaptace na přijetí EUR atd.). Tudíž
vektory účinků OPPI a jiných faktorů se budou i protisměrně sčítat. Diferencovány budou
účinky dle regionů. Lze očekávat nadprůměrné efekty v regionech s významnými
přírodovědně a technologicky orientovanými univerzitami a vyspělou technologickou a
dopravně komunikační infrastrukturou.
Lze předpokládat, pokud by byly naplněny cíle OPPI, že ČR jako celek by se mohla v roce
2013 dostat mezi prvou desítku zemí EU dle srovnání výkonnosti podnikatelské sféry.
Zároveň je ex-ante hodnotitel názoru, že cíle relevantních strategií EU a přínosy k celkové
přidané hodnotě Společenství budou se vší pravděpodobností splněny.
Navrhované indikátory na úrovni prioritních os operačního programu jsou jasně vztaženy ke
globálnímu a specifickým cílům obsaženým v návrhu tohoto programu.
Systém implementace, monitoringu a hodnocení v obecné poloze zajišťuje soulad
s požadavky platné legislativy, jejich skutečné dodržování bude třeba zajistit odpovídajícími
kontrolními mechanismy.
Finanční rámec je zpracován přehledně ve formě tabulek a jsou respektována relevantní
ustanovení a doporučení EK. Na této hrubé rozlišovací úrovni a na základě dostupných analýz
vývoje průmyslu v ČR a sektoru podnikání malých a středních firem dospěli hodnotitelé
k závěru, že procentuální rozdělení finančních prostředků odráží obsah analytické části a
formulovaných cílů OPPI.
Na základě zkušeností z výsledků realizace OPPP 2004-2006 a dosavadního čerpání
finančních prostředků nepředpokládáme významné problémy s absorpční kapacitou.
Pozitivním prvkem v této souvislosti je avizovaný předpoklad podporovat i velké podniky
nespadající do kategorie MSP, kdy se ve většině případů jedná o finančně konsolidované
firmy, což vytváří předpoklad jejich bezproblémového spolufinancování jimi realizovaných
projektů.
V průběhu prací na ex-ante hodnocení byly v OPPI zohledněny relevantní doporučující
připomínky zpracovatele hodnocení, návrhy na úpravy a doplnění vyplývající z předběžné
evaluační zprávy. Tyto se týkaly formulace globálního cíle OPPI, soci-ekonomické analýzy a
SWOT analýzy a jejich vzájemných vazeb, struktury operačního programu pokud jde o počet
a zaměření prioritních os (byla doporučena samostatná prioritní osa pro energetiku), alokací a
struktury indikátorů a detailnější popis implementační struktury a monitoringu operačního
programu.