Pro úroveň programu jsou stanoveny kontextové indikátory. Volba kontextových indikátorů
je zaměřena k charakteristice makroekonomického prostředí, ve kterém jsou realizovány
programové aktivity. Jednotlivé indikátory jsou vymezeny tak, aby svým obsahem vyjádřily
úroveň konkurenceschopnosti české ekonomiky a faktory, které vytvářejí podmínky pro
pozitivní vývoj konkurenceschopnosti.
Analytické využití jednotlivých kontextových indikátorů v rámci evaluace ex-ante i evaluace
ex-post předpokládá, že budou souběžně sledovány dvě hodnotící linie:
- hodnocení změn a vývojových tendencí jednotlivých kontextových indikátorů,
- hodnocení konvergence jednotlivých indikátorů s úrovní EU, vyjádřenou průměrem EU-25.
Kontextové indikátory
Indikátory určené pro kvantifikaci cílů na úrovni programu jsou odvozeny od globálního
cíle a od specifických cílů stanovených operačním programem. Navržené indikátory vyjadřují
prostřednictvím indikátorů výsledků okamžité efekty intervencí podporujících vznik a rozvoj
podnikatelských aktivit v sektoru malých a středních podniků, jednak formou indikátorů
dopadů synergický účinek intervencí na úroveň kvalitativní konkurenceschopnosti
zpracovatelského průmyslu, kterou vyjadřuje podíl odvětví zpracovatelského průmyslu
s vysokou technologickou úrovní (odvětví označených jako high-tech a medium high-tech)
a kde lze očekávat i vyšší náročnost na rozvoj kvality lidského kapitálu.
Indikátory na úrovni programu
Volba indikátorů na úrovni programu a priorit OPPI byla řešena tak, aby odpovídala
charakteru cílů definovaných v NSRR. Těžiště tvořily indikátory odpovídající strategickému
cíli NSRR – „Konkurenceschopná česká ekonomika“, především indikátory vyjadřující efekty
podpory pro tvorbu nových pracovních míst a podporu výdajů na výzkum a vývoj a rozvoj
znalostní ekonomiky. Specifické místo v rámci OPPI má skupina indikátorů, vyjadřující
podporu MSP, a to jak z hlediska podpory startovací situace těchto firem, tak podpory nákupu
nových technologií a celkové inovační a patentové aktivity. Obsažený indikátor na úrovni
OPPI – výdaje na VaV v podnikatelském sektoru – je pak indikátor, který představuje přímou
vazbu i na cíle Lisabonské strategie. Navržené indikátory se zdrojově vesměs opírají jednak o
informační systém OPPI, jednak o oficiální databázi ČSÚ. Globální účinek programových
aktivit je vyjádřen indikátorem „produktivity práce v průmyslu“, který umožňuje hodnotit
celkovou výkonnost tohoto sektoru ekonomiky a který má výhodu širokých možností
desagregace, díky vazbám na jednotlivá odvětví průmyslu i na jednotlivé institucionální
sektory průmyslu a velikostní kategorie.
Cílové hodnoty všech indikátorů OPPI byly stanoveny na základě kvalifikovaného odhadu
provedeného pracovní skupinou zřízenou pro tento účel (ve složení: odborní pracovníci MPO
a implementačních agentur OPPP 2004-2006, externí odborníci). Zvažovány byly zejména
dosavadní výsledky OPPP 2004 – 2006 dle realizovaných projektů, postupného naplňování
indikátorů OPPP dle aktuálního stavu implementace. Výrazným faktorem stanovení
indikátorů OPPI byl také avizovaný zájem podnikatelské sféry a v neposlední řadě finanční
alokace programu OPPI, která je podstatně vyšší než OPPP a programovací období je delší.
Sledování naplňování indikátorů OPPI je součástí monitorovacího systému OPPI a bude
pravidelně vykazováno v rámci Ročních zpráv o realizaci OPPI, jejichž součástí je i vývoj
hodnot indikátorů. ŘO OPPI připravuje též kvalifikované odhady hodnot indikátorů
v polovině programovacího období, tj. v roce 2010, kdy se počítá s vypracováním strategické
hodnotící zprávy za polovinu programovacího období. Posuzování výsledných hodnot
indikátorů bude projednáváno na pravidelných zasedáních MV OPPI.
Tabulky indikátorů pro prioritní osy OPPI jsou uvedeny v kapitolách 3.1 – 3.7 a popisují
rozsah (rámec) podpory v rámci jednotlivých prioritních os OPPI. Indikátory prioritních os
budou sledovány v informačním systému OPPI – ISOP, tj. na základě údajů sdělovaných
příjemci podpory. Požadavek na tato data budou mít příjemci podpor zakomponovány
v Podmínkách poskytnutí podpory, které podepisuje jak poskytovatel, tak příjemce.
Indikátory budou ročně sledovány v rámci monitorovacího procesu OPPI a v Ročních
zprávách o implementaci OPPI (viz čl. 67 obecného nařízení EK ke strukturálním fondům) a
projednávány na jednáních Monitorovacího výboru OPPI. Vyhodnocování indikátorů bude
prováděno rovněž v průběžných evaluačních zprávách OPPI, které budou zajišťovány
externími zpracovateli (viz čl. 48 obecného nařízení EK ke strukturálním fondům).