Monitorovací výbor OPPI byl zřízen v souladu s čl. 63 obecného nařízení ke SF a FS. MV
OPPI jedná na základě Statutu a Jednacího řádu.
Složení Monitorovacího výboru
Monitorovacímu výboru OPPI předsedá zástupce MPO. Členy monitorovacího výboru jsou
vedoucí pracovníci MPO, zástupci Národního orgánu pro koordinaci (MMR), Platebního a
Certifikačního orgánu (NF MF), implementačních agentur OPPI, dalších řídicích orgánů
operačních programů ČR (OP LZZ, OP VpK, OP VaVpI, OP ŽP), Ministerstva zemědělství
(ŘO PRV), regionů soudržnosti a institucí v rámci principu partnerství – hospodářských a
sociálních partnerů (neziskové organizace, komory a podnikatelská sdružení a asociace). Z
důvodu úzkých vazeb OPPI na OP VaVpI jsou v MV OPPI rovněž zástupci Rady pro výzkum
a vývoj, Rady vysokých škol.
Na základě žádosti či vlastní iniciativy Monitorovacího výboru se mohou účastnit práce
Monitorovacího výboru i zástupci Evropské komise v poradní roli. Zástupci EIB a EIF se
mohou účastnit jako poradci jednání Monitorovacího výboru OPPI v případě, že na některé
podpory poskytované v rámci tohoto operačního programu tyto instituce finančně přispívají.
Úkoly Monitorovacího výboru
Monitorovací výbor je dle článku 65 obecného nařízení ke SF a FS zodpovědný za efektivní a
kvalitní implementaci operačního programu:
a) posuzuje a schvaluje kritéria pro výběr financovaných operací do 6 měsíců od
schválení operačního programu a schvaluje veškeré revize těchto kritérií podle
potřeb programování,
b) pravidelně vyhodnocuje pokrok v naplňování cílů operačního programu na
základě dokumentů předložených Řídicím orgánem;
c) prověřuje výsledky implementace, zejména dosažení cílových hodnot uvedených
pro každou prioritní osu, a hodnocení uvedené v článku 48 odst. 3 obecného
nařízení ke SF a FS;
d) posuzuje a schvaluje výroční a závěrečné zprávy o implementaci dle článku 67
obecného nařízení ke SF a FS;
e) je informován o ročních kontrolních zprávách nebo o části zprávy, jež se vztahuje
k určenému operačnímu programu, a dále o všech relevantních připomínkách
zpracovaných Evropskou komisí po prozkoumání zprávy nebo vztahujících se k
části zprávy;
f) může navrhnout Řídicímu orgánu změny operačního programu, aby bylo možno
dosáhnout cílů fondů uvedených v článku 3 obecného nařízení ke SF a FS nebo za
účelem zlepšení řízení programu či finančního řízení;
g) posuzuje a schvaluje veškeré návrhy na změnu obsahu rozhodnutí Evropské
komise o příspěvku z ERDF.
Zásady monitorování
1. ŘO a MV zajišťuje kvalitní implementaci operačního programu.
2. ŘO a MV provádí monitorování finančních indikátorů a indikátorů uvedených
v článku 37 odst. 1c) obecného nařízení ke SF a FS specifikovaných v textu
operačního programu.
Pokud to povaha podpory dovoluje, rozepisují se statistické údaje na muže a ženy a
dle velikosti podpořeného podniku.
3. Výměna dat mezi členským státem a Evropskou komisí je zajišťována elektronicky
ve shodě s implementačními pravidly přijatými v souladu s procesy uvedenými v
článku 103 odst. 3 obecného nařízení ke SF a FS.
Koordinační výbor Konkurenceschopná česká ekonomika
Za účelem zajištění řádných koordinačních mechanismů při řízení a implementaci operačních
programů Podnikání a inovace (v gesci MPO) a Výzkum a vývoj pro inovace (v gesci
MŠMT) byl zřízen v souladu s Národním strategickým referenčním rámcem ČR (kapitola 11.
NSRR „Řízení a koordinace politiky hospodářské a sociální soudržnosti“) Koordinační výbor
Konkurenceschopná česká ekonomika, který bude podřízen Monitorovacímu výboru
Národního strategického referenčního rámce (tj. Řídícímu a koordinačnímu výboru v gesci
MMR).
Koordinace aktivit MŠMT a MPO v souvislosti s naplňováním funkce řídicích orgánů obou
operačních programů spočívá v následujících oblastech:
- zabezpečení funkční provázanosti obou operačních programů a v pravidelném hodnocení vzájemné spolupráce při řízení a implementaci těchto programů,
- zabezpečení návaznosti obou operačních programů na Operační program Vzdělání pro konkurenceschopnost a v koordinaci tvorby hodnotících kritérií všech tří operačních programů,
- předávání informací o výběru projektů, jejichž realizaci a zajišťování návaznosti projednávaných projektů v případech, kde je přímá návaznost mezi oběma operačními programy možná.
K zajištění synergických vazeb mezi OPPI a OP VaVpI budou učiněna v rámci tohoto
Koordinačního výboru zejména následující opatření.
Pro Prioritní osy 1 a 2 OP VaVpI (které by měly směřovat na dlouhodobé základní směry
výzkumu) bude zajištěna koordinace a synergie mezi OP VaVpI a OPPI následovně:
- o specifických oblastech intervencí (dlouhodobé základní směry výzkumu), výběrová kriteria a výzvy k předkládání projektů bude rozhodovat Monitorovací výbor OP VaVpI po diskusi a následném odsouhlasení Monitorovacím výborem OPPI,
- projekty v rámci OPPI, které pokračují v projektu již financovaném z OP VaVpI, mohou získat bonifikaci odsouhlasenou oběma Řídicími orgány a schválenou oběma Monitorovacími výbory,
- společnými zástupci v hodnotitelských komisích,
- společnou databází hodnotitelů,
- koordinační jednání obou Řídicích orgánů, kterým bude předsedat zástupce Národního orgánu pro koordinaci NSRR, se budou konat pravidelně (např. každých šest měsíců).
Za efektivnost tohoto koordinačního mechanismu je zodpovědný Národní orgán pro
koordinaci NSRR.