Klíčovou roli v hodnocení makroekonomické stability má rovnováha na trhu zboží a služeb.
Záporné saldo obchodní bilance ve zboží a službách, které bylo relativně vysoké v letech 1995-1997, se v dalších sedmi letech snížilo v průměru na -1,8 % hrubého domácího produktu. V roce 2004 dosáhlo pouze -0,3 % HDP a v roce 2005 bylo již dosaženo kladného salda výkonové bilance. To je velmi pozitivní vývoj, který ukazuje, že v případě udržení růstu domácí poptávky v blízkosti růstu potenciálního produktu, české ekonomice nehrozí nestabilita, která by vyžadovala zásahy ze strany hospodářské politiky s negativními důsledky na ekonomický růst. Rizikovými faktory však zůstává prudký růst cen ropy a ostatních surovin a oslabení ekonomické aktivity u hlavních obchodních partnerů (zejména v Německu).
Méně příznivý je vztah národních úspor a domácích investic. V dlouhodobém vývoji poklesla jak míra investic, tak míra úspor a po výkyvech v letech 1995-1999 se jejich rozdíl stabilizoval na průměrné úrovni převyšující 5 % HDP.
Makroekonomická stabilita přispěla i k pozitivnímu vývoji inflace a z dlouhodobého hlediska patřila nízká míra inflace (v roce 2005 činila průměrná míra inflace 1,9 %) ke stabilizujícím faktorům ekonomického rozvoje. Současnou úrovní míry inflace se ČR řadí v komparaci se středoevropskými zeměmi na přední místo. K hlavním činitelům nízké míry inflace patří posilující kurs koruny, který snižuje ceny dováženého zboží a ovlivňuje tak i ceny domácích výrobců, dále nízké ceny potravin a umírněný růst mezd.
Mezi faktory, které mohou v nejbližším období částečně působit na růst inflace patří růst cen ropy na světových trzích, růst cen benzinu a regulovaných cen plynu, zvýšení cen elektřiny a růst regulovaného nájemného. Ve střednědobém horizontu se bude i nadále do cenového i kursového vývoje promítat rozdíl v cenové úrovni mezi ČR a EU, který je větší než je rozdíl v úrovni HDP na obyvatele. Relativní cenová úroveň celkového HDP ČR je zhruba poloviční proti úrovni Evropské unie (v roce 2004 dosahovala 54 % průměrné cenové úrovně EU-25) a neodpovídá ekonomické úrovni.