Posouzení Operačního programu Podnikání a inovace z hlediska vlivů na životní prostředí
proběhlo podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí) ve znění
pozdějších předpisů. Tento zákon transponuje do českého právního řádu ustanovení Směrnice
Evropského parlamentu č. 2001/42/EC o posuzování některých plánů a programů na životní
prostředí.
Ze zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny vyplývá dále povinnost dospět ke
zjištění, zda provádění koncepce ovlivní oblasti se zvláštním statutem ochrany (Natura 2000),
a pokud ano, tak do jaké míry a jaká opatření je nutno přijmout.
Cílem hodnocení SEA bylo tedy posoudit v souladu s právním řádem ČR a s právem ES vlivy
provádění Operačního programu Podnikání a inovace na životní prostředí a veřejné zdraví,
včetně vyhodnocení vlivů na lokality soustavy Natura 2000, s důrazem na posouzení vlivů
jeho provádění na udržitelný rozvoj ve smyslu Lisabonské strategie a cílů kohezní politiky
Evropské unie.
Oznámení koncepce, zpracované v rozsahu přílohy č. 7 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování
vlivů na životní prostředí, ve znění zákona č. 93/2004 Sb., bylo Ministerstvu životního
prostředí předloženo dne 7.3. 2006. Zjišťovací řízení bylo zahájeno dne 16.3. 2006
zveřejněním oznámení koncepce v Informačním systému SEA a rozesláním dotčeným
správním úřadům a dotčeným samosprávným celkům. Zjišťovací řízení bylo ukončeno dne
21.4. 2006 vydáním závěru zjišťovacího řízení.
Návrh koncepce včetně vyhodnocení vlivů na životní prostředí byl Ministerstvu životního
prostředí předložen dne 9.6. 2006 a po kontrole náležitostí byl dne 19.6. 2006 zveřejněn v
Informačním systému SEA a rozeslán dotčeným správním úřadům a dotčeným
samosprávným celkům. Veřejné projednání návrhu koncepce včetně vyhodnocení vlivů
koncepce na životní prostředí proběhlo dne 11.7. 2006 na MPO v Praze. Nad rámec zákona
byl uspořádán MPO ve spolupráci s posuzovatelem koncepce úvodní veřejný seminář, který
proběhl dne 29.3. 2006 na MPO v Praze. Na tato projednání byla pozvána široká veřejnost,
včetně organizací, institucí a iniciativ zabývajících se ochranou životního prostředí podle čl. 6
odst. 4 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES jako např. Děti země, Hnutí
Duha a další. Ze strany jmenovaných organizací nebyly k OPPI vzneseny žádné připomínky.
Zápisy z veřejných projednání jsou součástí dokumentace k SEA.
Pro účely informování a zapojení veřejnosti do přípravy a posuzování OPPI byla
zpracovatelem SEA zřízena internetová stránka (viz www.reccr.cz), kde byly průběžně
zveřejňovány pracovní verze OPPI, výstupy hodnocení a další relevantní dokumenty. Zájemci
se také mohli zaregistrovat na emailovou konferenci pro SEA OPPI a průběžně zasílat
zpracovateli SEA dotazy, připomínky či komentáře.
Příslušné dokumenty (dle požadavku zákona o posuzování) byly postupně zveřejňovány také
Ministerstvem životního prostředí na Informačním systému SEA (viz www.env.cz).
Zveřejněný návrh OPPI a finální verze dokumentace vyhodnocení vlivů OPPI byly v souladu
se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí a směrnicí Evropského parlamentu a
Rady 2001/42/ES projednávány na výše uvedených dvou veřejných projednáních, kde byly
diskutovány dotazy, připomínky a komentáře veřejnosti. Řídicí orgán při úpravách OPPI
akceptoval relevantní připomínky z těchto jednání (jednalo se např. o připomínku věnovat
zvýšenou pozornost využívání brownfields při budování infrastruktury pro podnikání, věnovat
dostatečnou pozornost problematice hospodaření s energiemi a využívání obnovitelných
zdrojů energie jako základních faktorů budoucího rozvoje podnikání, zvážit možnost
vyčlenění problematiky ekologické energetiky do samostatné prioritní osy, apod.).
Dne 16.8. 2006 bylo vydáno souhlasné stanovisko Ministerstva životního prostředí k návrhu
koncepce „Operační program Podnikání a inovace na léta 2007-2013“. Příslušný dokument
MŽP č.j. 58873/ENV/06 je uveden v příloze č. 2.
Po vydání souhlasného stanoviska bylo navrženo zakomponovat vybraná environmentální
kritéria z doporučeného souboru obsaženého ve Vyhodnocení koncepce dle zákona č.
100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, včetně
hodnocení vlivů koncepce na evropsky významné lokality a ptačí oblasti dle zákona č.
114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů. Za tímto účelem
byly vybrány následující indikátory, které jsou obsaženy v příloze k Páteřnímu manuálu
OPPI. Jde o indikátory v oblasti podpory 3.1 Úspory energie a obnovitelné zdroje energie
(počet podpořených projektů zaměřených na snížení energetické náročnosti, počet
podpořených projektů zaměřených na zvýšení kapacit pro výrobu energie z obnovitelných
zdrojů, výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, výroba tepla z obnovitelných zdrojů
energie) a oblasti podpory 5.3 Infrastruktura pro podnikání (plocha regenerovaných zón pro
podnikatelské účely, podlahová plocha rekonstruovaných objektů).
Tyto indikátory jsou zakomponovány v monitorovacím systému OPPI.Výsledky plnění těchto
indikátorů budou zohledňovány ve výročních zprávách k OPPI a celkové dopady
implementace OPPI z hlediska vlivu na životní prostředí budou vyhodnocovány v
evaluačních zprávách OPPI, které budou zveřejňovány na internetových stránkách MPO
(www.mpo.cz).
Řídicímu orgánu OPPI předal zpracovatel hodnocení SEA následující dokumenty týkající se
průběhu posuzování vlivů provádění OPPI na životní prostředí, veřejné zdraví, včetně
vyhodnocení vlivů na lokality soustavy Natura 2000:
- Vyhodnocení koncepce dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů, včetně hodnocení vlivů koncepce na evropsky významné lokality a ptačí oblasti dle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
- Souhlasné stanovisko Ministerstva životního prostředí
- Závěrečná zpráva k projektu
Výsledné „Vyhodnocení koncepce“ je spolu s dalšími dokumenty týkajícími se SEA OPPI
k dispozici pro širokou veřejnost na internetových stránkách Ministerstva životního prostředí
a v informačním systému EIA/SEA (http://eia.cenia.cz/sea/koncepce/prehled.php) pro potřeby
orgánů, které byly v souvislosti se SEA konzultovány v souladu s čl. 6 odst. 2 směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES.
„Vyhodnocení koncepce“ v kapitolách 13., 14. a Příloze 1. podle čl. 9 odst. 1 b) citované
směrnice shrnuje, jak byly do OPPI začleněny úvahy o životním prostředí a jak byla vzata
v úvahu SEA včetně stanovisek orgánů a veřejnosti podle čl. 6 odst. 2 této směrnice.
Konkrétně byla do OPPI zapracována např. následující doporučení vyplývající ze SEA
a stanovisek konzultovaných orgánů:
1) Připomínky k obsahovému zaměření OPPI:
- v rámci OPPI maximálně podporovat pozitivní trendy na penetraci high-tech výrob s vysokou přidanou hodnotou, poskytování dematerializovaných služeb, snižování spotřeby energie a surovin v ČR,
- v rámci efektivního hospodaření s energiemi nemůže OPPI podporovat přímé energetické využívání odpadů, které způsobuje následné přímé (emise) i nepřímé (doprava) poškozování životního prostředí a působí konfliktně s potřebou snižování materiálové náročnosti průmyslové výroby.
2) Připomínky ke strategické orientaci OPPI:
- upraveno znění části 2.2 Strategická orientace podpory podnikání a inovací v ČR následovně: Zlepšování podnikatelské infrastruktury, a to zejména prostřednictvím rozvoje moderních a na evropské úrovni vybavených podnikatelských nemovitostí s orientací především na regenerace a přednostní využívání brownfields. Podpora rozvoje vědecko-technických parků, center transferu technologií a další infrastruktury pro VaV se zaměřením především na činnost inovujících podniků. (…) Efektivní využívání všech zdrojů energií a surovin s cílem maximální úspory fosilních zdrojů prostřednictvím úspor energie ve zpracovatelském průmyslu, především v energeticky náročných odvětvích, úspor energie při výrobě a omezování ztrát při rozvodu elektrické energie a tepla, využití dostupného potenciálu obnovitelných, příp. i druhotných zdrojů (ale vyjma podpory spaloven) a alternativních paliv.
Prohlášení podle čl. 9 odst. 1 b) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES vytvoří
Řídicí orgán po finálním schválení OPPI Evropskou komisí. Dokument bude publikován na
internetových stránkách MPO. Na základě dalších konzultací s MŽP bude prohlášení
k dispozici rovněž všem relevantním subjektům procesu SEA pro OPPI a bude zveřejněno
v informačním systému SEA, provozovaném Českou informační agenturou životního
prostředí (CENIA).