Auditní orgán
Auditní orgán se zřizuje ve smyslu čl. 59 obecného nařízení ke strukturálním fondům a Fondu
soudržnosti. Usnesením vlády České republiky č. 198 ze dne 22. února 2006 je výkonem
funkce auditního orgánu pověřeno Ministerstvo financí. Rozhodnutím ministra financí byl
výkonem této funkce pověřen útvar Centrální harmonizační jednotka pro finanční kontrolu,
který je funkčně nezávislý na Řídicím orgánu OPPI a na Platebním a certifikačním orgánu,
jak to požaduje obecné nařízení v čl. 59 odst. 1 a).
Auditní orgán nese odpovědnost za zajištění níže uvedených činností s tím, že při zachování
vlastní odpovědnosti může vybranými činnostmi pověřit další auditní subjekty (tzv. pověřené
auditní subjekty). Je přípustná pouze jedna úroveň pověření k výkonu níže uvedených
činností (tj. zprostředkující subjekt nemůže činnostmi pověřit další subjekt), a to na základě
veřejnoprávní smlouvy podle správního řádu. Na základě písemné dohody mezi Auditním
orgánem a odborem kontroly a interního auditu MPO (pověřeným auditním subjektem) je
zajištěno, že auditní činnost odboru kontroly a interního auditu je prováděna v rámci
pravomoci delegované Auditním orgánem a pod jeho dohledem.
Auditní orgán:
Ministerstvo financí – Centrální harmonizační jednotka pro finanční kontrolu
Sídlo: Letenská 15, 118 10 Praha 1
V souladu s požadavky obecného nařízení ke strukturálním fondům a Fondu soudržnosti (čl.
62), prováděcího nařízení a v souladu s českými právními předpisy bude auditní orgán
provádět zejména následující činnosti:
a) zajišťuje audit připravenosti řídícího a kontrolního systému programu;
b) předkládá Evropské komisi před podáním první žádosti o průběžnou platbu a
nejpozději do 12 měsíců od schválení programu zprávu posuzující nastavení řídících
a kontrolních systémů operačního programu včetně stanoviska k jejich souladu s
příslušnými ustanoveními právních předpisů ES;
c) předkládá Komisi do 9 měsíců po schválení operačního programu strategii auditu
zahrnující subjekty, které budou audity provádět;
d) zajišťuje provádění auditu ve veřejné správě za účelem ověření účinného fungování
řídícího a kontrolního systému programu;
e) předkládá každoročně Komisi aktualizovanou strategii auditu a metodiku výběru
vzorků pro audity operací a pro plánování auditů, která zajišťuje jejich provádění
u hlavních subjektů a jejich rovnoměrné rozložení na celé programové období;
f) předkládá každoročně Komisi konsolidovaný plán auditů prostředků poskytovaných
z fondů EU;
g) kontroluje čtvrtletně plnění konsolidovaného plánu auditů a informuje o tomto plnění
Platební a certifikační orgán;
h) zajišťuje provádění auditu ve veřejné správě na vhodném vzorku operací pro ověření
výdajů vykázaných Evropské komisi;
i) zajišťuje metodické vedení dalších auditních subjektů zapojených do auditů ve
veřejné správě operačního programu;
j) dohlíží na kvalitu auditů ve veřejné správě prováděných dalšími auditními subjekty
u projektů spolufinancovaných ze strukturálních fondů;
k) podílí se na tvorbě a aktualizaci metodických pokynů pro provádění auditu ve
veřejné správě prostředků z operačního programu;
l) předkládá každoročně v období od roku 2008 do roku 2015 Komisi výroční kontrolní
zprávu, která obsahuje zjištění z auditů provedených během předchozího roku v
souladu se strategií auditu operačního programu jakož i nedostatky zjištěné v řídících
a kontrolních systémech programu. Informace týkající se auditů provedených po 1. 6.
2015 budou zahrnuty do závěrečné zprávy o kontrole, která je podkladem pro
prohlášení o uzavření;
m) vydává každoročně pro Komisi stanovisko k tomu, zda fungování řídícího a
kontrolního systému poskytuje přiměřenou záruku, že výkazy výdajů předložené
Komisi jsou správné a že související transakce jsou zákonné a řádné;
n) předkládá prohlášení o částečném uzavření, ve kterém hodnotí zákonnost a řádnost
dotčených výdajů dle článku 88 obecného nařízení ke SF a FS;
o) předloží Komisi nejpozději do 31. 3. 2017 prohlášení o uzavření, ve kterém
vyhodnotí platnost žádosti o závěrečnou platbu a zákonnost a řádnost souvisejících
transakcí zahrnutých do závěrečného výkazu výdajů;
p) zajišťuje, aby se při auditorské činnosti uplatňovaly mezinárodně uznávané
auditorské standardy;
q) provádí analýzu nahlášených nesrovnalostí pro účely zpracovávání prohlášení o
uzavření nebo částečném uzavření;
r) zpracovává každoročně zprávu o výsledcích finančních kontrol za operační program
pro vládu ČR;
s) účastní se auditních misí Evropské komise na prověřování aspektů řídicího a
kontrolního systému, které vyplynuly z výroční kontrolní zprávy;
t) spolupracuje s Evropskou komisí při koordinaci plánů auditů a auditorských metod a
vyměňuje si s ní výsledky z provedených auditů,
u) zajišťuje, že Platební a certifikační orgán obdrží pro účely certifikace výsledky
všech auditů provedených auditním orgánem nebo z jeho pověření.
Systém finanční kontroly
Ministerstvo financí jako ústřední správní úřad pro finanční kontrolu v souladu s příslušnými
ustanoveními zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní
správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, metodicky řídí, koordinuje a zajišťuje
výkon finanční kontroly v rámci operačního programu. Základním východiskem pro vydávání
dílčích metodických pokynů konzultovaných s příslušnými orgány Evropské komise jsou
platné právní předpisy České republiky a Evropských Společenství.
V kontrolním systému musí být zřetelně oddělen systém kontroly ve veřejné správě a řídící
kontroly od systému interního auditu ve veřejné správě.
Kontrola ve veřejné správě (primární systém)
Podle čl. 60 obecného nařízení ke strukturálním fondům a Fondu soudržnosti zodpovídá
Řídicí orgán za řízení a provádění operačního programu v souladu se zásadou řádného
finančního řízení, a proto zajišťuje, aby operace byly pro financování vybírány podle kritérií
pro operační program a aby po celou dobu provádění byly v souladu s příslušnými předpisy
Společenství a s vnitrostátními předpisy. Řídicí orgán zajišťuje výkon kontroly v rámci
primárního systému tím, že ověřuje dodání spolufinancovaných produktů a služeb a skutečné
vynaložení výdajů na operace vykázaných příjemci (v souladu s čl. 13, bodem 2.
implementačního nařízení). Řídicí orgán zajišťuje existenci systému pro záznam a uchovávání
účetních záznamů v elektronické podobě pro každou operaci a shromažďování údajů
nezbytných pro audit. Úkolem řídicího orgánu je také zajistit, aby postupy a všechny
dokumenty týkající se výdajů a auditů operačního programu byly Evropské komisi
a Účetnímu dvoru k dispozici po dobu tří let od uzavření operačního programu.
Delegování působností řídicího orgánu
Současně je třeba upozornit, že řídicí orgán může delegovat část svých působností na
zprostředkující subjekt při zachování těchto zásad:
- delegace je možná pouze písemnou formou,
- je přípustná pouze jedna úroveň delegace (zprostředkující subjekt nemůže činnosti převádět na další subjekt).
Vnitřní kontrolní systém
Všechny orgány podílející se na implementaci operačního programu mají zaveden potřebný
řídící a kontrolní systém, který je v souladu s národní legislativou a je způsobilý včas
identifikovat administrativní, systémové nebo záměrné chyby a vytvářet podmínky pro
prevenci vzniku chyb.
Řídicí kontrola
je zajišťována odpovědnými vedoucími zaměstnanci a tvoří součást vnitřního řízení všech
subjektů zapojených do implementace operačního programu, při přípravě operací před jejich
schválením, při průběžném sledování uskutečněných operací až do jejich konečného
vypořádání a vyúčtování a následného prověření vybraných operací v rámci hodnocení
dosažených výsledků a správnosti hospodaření.
S ohledem na principy účinného a efektivního řídicího a kontrolního systému v průběhu
implementace programu je zajištěno, že:
a) všechny subjekty zapojené do řízení a kontroly programu mají jednoznačně
stanoveny konkrétní funkce, a to jak v rámci celého systému implementace tak i
v rámci každého subjektu zvlášť;
b) je dodržována zásada oddělení platebních, řídicích a kontrolních funkcí mezi
jednotlivými subjekty zapojenými do implementace programu i v rámci subjektů
samotných;
c) jsou stanoveny jednoznačné postupy pro zajištění správnosti a způsobilosti výdajů
vykazovaných v rámci programu;
d) jsou zavedeny spolehlivé účetní systémy, systémy monitorování a systémy
finančního výkaznictví;
e) je zaveden systém podávání zpráv o implementaci programu a projektů a systém
podávání zpráv o monitorování;
f) jsou přijata opatření pro provádění auditu fungování řídicího a kontrolního systému;
g) jsou zavedeny takové systémy a stanoveny takové postupy, které zajistí podklady pro
audit (audit trail);
h) jsou stanoveny postupy hlášení a monitorování pro nesrovnalosti a vymáhání
neoprávněně vyplacených částek.
Pro každou úroveň řízení a implementace programu je vypracován manuál vnitřního
kontrolního systému ve formě řízené dokumentace, která obsahuje detailní popis pracovních
postupů pro prováděné činnosti.
Interní audit a audit vzorku operací
Výkonem interního auditu v rámci Řídicího orgánu OPPI je Opatřením ministra č. 21/2007
pověřen odbor kontroly a interního auditu MPO. V souladu se smlouvou uzavřenou mezi
Auditním orgánem (CHJ MF) a Ministerstvem průmyslu a obchodu je odbor kontroly a
interního auditu MPO „pověřeným auditním subjektem“ (PAS). Součástí odboru kontroly a
interního auditu je oddělení interního auditu a oddělení auditu vzorku operací.
Odbor kontroly a interního auditu je v rámci MPO útvarem funkčně nezávislým a organizačně
odděleným od řídicích a výkonných struktur a je přímo podřízen ministrovi průmyslu a
obchodu. V oddělení interního auditu jsou vyčleněni pracovníci, kteří se zabývají výhradně
organizováním a prováděním auditů řídících a kontrolních systémů implementační struktury
OPPI v rámci Ministerstva průmyslu a obchodu v souladu s příslušnými články prováděcího
nařízení. Tito pracovníci v pravidelných intervalech prověřují vnitřní kontrolní systém a jejich
činnost, kromě jiného, zahrnuje prověřování plnění základních požadavků na vnitřní kontrolní
systém. Významnou součástí je též předkládání doporučení ke zdokonalování kvality
vnitřního kontrolního systému, k předcházení nebo zmírnění rizik, k přijetí opatření k nápravě
zjištěných nedostatků, jejich monitoring a konzultační činnost.
Pověřený auditní subjekt provádí audity řídicích a kontrolních systémů i na zprostředkujících
subjektech.Zprávy z auditů řídících a kontrolních systémů dle čl. 62 odst. 1 a) obecného
nařízení pravidelně prováděných na jednotlivých úrovních implementační struktury OPPI
v rámci MPO jsou předkládány prostřednictvím pověřeného auditního subjektu ministrovi
průmyslu a obchodu, Řídicímu orgánu OPPI a Auditnímu orgánu. Zprávy z interních auditů
na úrovni zprostředkujících subjektů jsou předkládány Řídicímu orgánu OPPI a Auditnímu
orgánu (CHJ MF). Jednotný přístup k auditu na všech úrovních implementace a podávání
zpráv o zjištěních auditu je podkladem pro řízení rizik na úrovni Řídicího orgánu.
Oddělení auditu vzorku operací odpovídá za organizaci a provádění v rámci celé
implementační struktury OPPI v souladu s příslušnými články prováděcího nařízení.
Pracovníci oddělení jsou rovněž vyčleněni výhradně pro tuto činnost.
Zprávy z auditů vzorku operací podle čl. 62 odst. 1 b) obecného nařízení a čl. 16 prováděcího
nařízení pravidelně prováděných na všech úrovních implementační struktury OPPI jsou
předkládány ministrovi průmyslu a obchodu, Řídicímu orgánu OPPI, Auditnímu orgánu (CHJ
MF) a odboru kontroly a interního auditu. Jsou podkladem pro analýzu rizik v oddělení
interního auditu a pro řízení rizik na úrovni řídicího orgánu.
V rámci reportingu slouží zprávy z auditů řídicích a kontrolních systémů a z auditů vzorku
operací rovněž Ministerstvu financí – CHJ jako auditnímu orgánu k dalšímu využití.
Výsledky těchto zpráv budou vhodně komunikovány s Komisí v souladu s čl. 73, odst. 1
obecného nařízení ke strukturálním fondům a Fondu soudržnosti.
Audit ve veřejné správě (sekundární a centrální systém)
Za výkon auditu ve veřejné správě na všech úrovních realizace finančních prostředků
z operačního programu podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a v souladu s přímo použitelnými
předpisy Evropských společenství, je odpovědný auditní orgán (viz čl. 62, bod 1a) obecného
nařízení ke strukturálním fondům a Fondu soudržnosti). V rámci sekundárního systému
ověřuje účinnost systému finančního řízení a kontroly a následně testuje správnost rizikových
transakcí v souladu s mírou přípustného rizika pro oblast primárního systému. V rámci
centrálního systému auditního orgánu na základě zbytkového rizika ověřuje a hodnotí
přiměřenost a účinnost fungování primárního a sekundárního systému a provádí audit vzorku
operací (dle čl. 62, bodu 1b) obecného nařízení ke strukturálním fondům a Fondu soudržnosti
a čl. 16 implementačního nařízení).
Kontrola prováděná Nejvyšším kontrolním úřadem
Nejvyšší kontrolní úřad je oprávněn vykonávat nezávislou kontrolní činnost ve smyslu
příslušných ustanovení zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění
pozdějších předpisů.
Auditorské činnosti prováděné orgány Evropské komise a Evropským účetním dvorem
Evropská komise se v souladu s článkem 72 odst. 1 obecného nařízení ke SF a FS přesvědčí,
že v rámci operačního programu byly zavedeny a účinně fungují řídicí a kontrolní systémy.
Tento audit provádí Evropská komise na základě výročních kontrolních zpráv a stanoviska
auditního orgánu k těmto zprávám a na základě vlastních auditů.
Evropský účetní dvůr v rámci své působnosti vykonává samostatné a nezávislé kontroly
vyplývající z jeho působnosti.
Nesrovnalosti
Nesrovnalost je definována v čl. 2(7) obecného nařízení ke strukturálním fondům a Fondu
soudržnosti; podrobnosti pak stanoví především čl. 27-36 prováděcího nařízení. Další detaily
uvádí Metodika finančních toků a kontroly programů spolufinancovaných ze strukturálních
fondů, Fondu soudržnosti a Evropského rybářského fondu na programové období 2007 –
2013, zpracovaná Ministerstvem financí, a Páteřní manuál OPPI, vydaný ŘO OPPI. Potvrdí-li
Řídicí orgán opodstatněnost podezření na nesrovnalost, zahájí řízení k jejímu prošetření a bez
zbytečného prodlení (nejpozději však do 1 měsíce) vypracuje v MSSF hlášení o nesrovnalosti,
které zašle PCO, CHU a pracovníkovi sítě AFCOS na příslušném resortu, tj. nejen subjektům
zapojeným do vnější fáze hlášení. Kontaktní místo AFCOS rozhodne, zda bude daná
nesrovnalost předána na OLAF EK.